Urząd Stanu Cywilnego w Chorzelach ul. Stanisława Komosińskiego 1
tel. (29) 751 65 43
Wydanie odpisu zupełnego, skróconego aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia
Miejsce złożenia i odbioru:
Urząd Stanu Cywilnego w Chorzelach, ul. Stanisława Komosińskiego 1
Osoba odpowiedzialna:
Sylwia Drężek – Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego
UWAGA! Osoby posiadające podpis elektroniczny lub profil zaufany ePUAP mogą złożyć powyższe wnioski drogą elektroniczną poprzez elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej
Informujemy, że odpis aktu stanu cywilnego w formie elektronicznej może być wykorzystany wyłącznie w systemach informatycznych instytucji, do których jest przekazywany. Wydruk takiego odpisu nie jest dokumentem urzędowym.
Wymagane dokumenty:
1.Wniosek o wydanie odpisu skróconego / zupełnego aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu.
2.Dowód uiszczenia należnej opłaty skarbowej.
3.Do wglądu: dokument tożsamości wnioskodawcy.
Opłaty:
- 22 zł – opłata skarbowa za odpis skrócony,
- 33 zł – opłata skarbowa za odpis zupełny,
- 24 zł – opłata skarbowa za zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby, dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub ich braku, albo o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego,
- 24 zł – opłata skarbowa za zaświadczenie o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego,
- 38 zł - opłata skarbowa za zaświadczenie o stanie cywilnym,
Opłatę należy dokonać przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy w Chorzelach lub bezpośrednio w kasie Urzędu.
Termin odpowiedzi:
7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
10 dni roboczych dla odpisów z aktów sporządzonych w innych urzędach stanu cywilnego na terenie RP.
Tryb odwoławczy:
Odmowa wydania zaświadczenia następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie do Wojewody Mazowieckiego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
Uwagi:
- Z ksiąg stanu cywilnego wydaje się odpisy zupełne i skrócone aktów stanu cywilnego, zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby, zaświadczenia o stanie cywilnym oraz inne zaświadczenia dotyczące urzędowego potwierdzenia określonych faktów. np. zaświadczenie o wyznaczonej dacie ślubu.
- Podmioty uprawnione do uzyskania odpisów i zaświadczeń: osoba, której akt dotyczy, jej wstępny, zstępny, rodzeństwo, małżonek, przedstawiciel ustawowy oraz inne osoby, które wykażą interes prawny. Podmioty uprawnione do uzyskania zaświadczenia o stanie cywilnym - osoba, której akt dotyczy (art. 49 ust. 3 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego).
- Interes prawny ma miejsce, gdy przedstawienie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia ma istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy w postępowaniu sądowym lub administracyjnym, co należy udokumentować np. wezwaniem sądu lub organu administracji do przedłożenia tego dokumentu.
- Odpis aktu zaświadczenie o stanie cywilnym oraz zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby można otrzymać w formie dokumentu elektronicznego.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r.-Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. 2016.2064 j.t.).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U.2016.1827 j.t.)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r.-Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2016.23-j.t.)