POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm.), stosownie do art. 63 ust. 1 i ust. 4, art. 64 ust. 1, art. 66 i art. 68 ustawy z dnia 3 października 2008 r. – o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.), zwanej dalej ustawą ooś oraz § 3 ust. 1 pkt 47, 54 i 82 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem, po rozpatrzeniu wniosku Inwestora: firmy PGB Energetyka 20 Sp. z o. o., ul. Gotarda 9, 02-683 Warszawa z dnia 28.04.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 04.05.2023 r.), w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn.: „Biogazownia rolnicza Chorzele” zlokalizowanego na działce o nr ewidencyjnym 197/2, położonej w gminie Chorzele uwzględniając opinię sanitarną Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Przasnyszu znak: PPIS-ZNS-712/10/23 z dnia 18.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 24.05.2023 r.) zwanego dalej PPIS, opinię Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Dębem znak: WA.ZZŚ.2.4901.1.100.2023.PJ z dnia 24.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 29.05.2023 r.), opinię Starosty Przasnyskiego znak: WROŚ.604.50.1.2023 z dnia 26.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 29.05.2023 r.) oraz postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie znak: WOOŚ-I.4220.695.2023.AST.2 z dnia 03.07.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 03.07.2023 r.) zwanego dalej RDOŚ
postanawiam
-
nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Biogazownia rolnicza Chorzele” zlokalizowanego na działce o nr ewidencyjnym 197/2, położonej w gminie Chorzele;
-
ustalić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (zwanego dalej „raportem ooś”), który powinien być zgodny z art. 66 ustawy ooś ze szczególnym uwzględnieniem następujących elementów:
-
wskazanych w opinii Starosty Przasnyskiego, znak: WROŚ.604.50.1.2023 z dnia 26.05.2023 r.
-
w zakresie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na powietrze atmosferyczne:
-
wykonać obliczenia rozprzestrzeniania się substancji w powietrzu, dla których określono poziomy dopuszczalne oraz dla tych, dla których określono wartości odniesienia (uwzględniające wszystkie emitowane substancje oraz wszystkie źródła emisji); obliczenia należy wykonać zgodnie z metodyką Ministra Środowiska i dostosowanym do niej programem obliczeniowym,
-
przedstawić czytelną interpretację graficzną wyników tych obliczeń pozwalającą na jednoznaczne stwierdzenie poziomów zanieczyszczeń w powietrzu,
-
dołączyć wykaz aktualnego stanu jakości powietrza atmosferycznego dla analizowanego terenu, dane wyjściowe przyjęte do obliczeń oraz wydruki obliczeń,
-
przedstawić rozwiązania techniczne i technologiczne pozwalające na wyeliminowanie substancji odorowych emitowanych do powietrza,
-
w zakresie ochrony przed hałasem:
-
wykonać analizę oddziaływania emisji hałasu do środowiska zgodnie z metodyką zalecaną Ministra Środowiska, tj. z wykorzystaniem instrukcji zgodnej z polskimi normami i dostosowanym do nich programem obliczeniowym,
-
przedstawić analizę w formie graficznej, prezentującej zasięgi poszczególnych izofon w porze dnia i nocy i wskazującej tereny chronione akustycznie,
-
w zakresie gospodarki wodno – ściekowej:
-
podać przewidywane ilości oraz sposób postępowania ze ściekami bytowymi, przemysłowymi oraz wodami opadowymi i roztopowymi pochodzącymi z dachów oraz powierzchni utwardzonych,
-
podać wpływ przedmiotowej inwestycji na środowisko gruntowo – wodne i wody podziemne na poszczególnych etapach: realizacji, eksploatacji i likwidacji,
-
szczegółowo scharakteryzować wstępny system podczyszczania ścieków pochodzących z zakładu,
-
przedstawienie sposobu monitorowania ewentualnego skażenia środowiska gruntowo – wodnego,
-
przeanalizować zapotrzebowanie na wodę do celów technologicznych w zakładzie,
-
przeanalizować możliwości eksploatacyjne ujęcia wód podziemnych,
-
w zakresie gospodarki odpadami:
-
określić rodzaje, kody i przewidywane ilości odpadów powstających na poszczególnych etapach: realizacji, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia oraz miejsca powstawania odpadów, sposób ich magazynowania (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 11.09.2020 r. w sprawie szczególnych wymagań dla magazynowania odpadów) oraz dalszego zagospodarowania tych odpadów,
-
na etapie eksploatacji szczegółowo określić skład chemiczny i właściwości powstających odpadów z podziałem na poszczególne rodzaje, miejsce powstawania, miejsce i sposób magazynowania (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 11.09.2020 r. w sprawie szczególnych wymagań dla magazynowania odpadów) oraz dalszy sposób gospodarowania odpadami, przewidywaną ilość wytwarzanych odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne,
-
jednoznacznie doprecyzować ilość i rodzaj substratów przewidzianych do magazynowania i przetwarzanych w biogazowni (zestawienia uwzględniającego ilość (w Mg/rok) oraz rodzaj odpadów (kod i nazwa) podlegających procesowi przetwarzania w biogazowni),
-
określić dobową zdolność przetwarzania odpadów w biogazowni (w Mg/dobę) w odniesieniu do wszystkich przetwarzanych odpadów oraz zdolności produkcyjnej biogazowni (w Mg/dobę) w odniesieniu do produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego wraz z ich zakwalifikowaniem w odpowiedniej kategorii oraz dalszego sposobu postepowania z nimi, zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (Dz. U. UE, L rok 2009 nr 300 poz. 1),
-
w przypadku przetwarzania odpadów w postaci pofermentu metodą R10 (rozprowadzanie na powierzchni ziemi) przedstawienie możliwości wykorzystania tak dużej ilości odpadów na użytkach ornych lokalnych przedsiębiorców, z jednoczesnym zachowaniem wymagań o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 20 stycznia 2015 r. w sprawie procesu odzysku R10 (Dz. U. z 2015 poz. 132),
-
odniesienie się do celów środowiskowych wynikających z dokumentów strategicznych istotnych z punktu widzenia realizacji przedsięwzięcia,
-
analizę możliwości konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem.
-
wskazanych w opinii sanitarnej Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Przasnyszu, znak: PPIS-ZNS-712/10/23 z dnia 18.05.2023 r.
-
opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:
-
charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania,
-
główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych,
-
przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia,
-
opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,
-
opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczenie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko,
-
przedstawienie zagadnień w formie graficznej,
-
analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem.
-
na podstawie art. 68 ust. 2 ustawy ooś Burmistrz Miasta i Gminy Chorzele nakazuje wskazanie w raporcie:
-
rodzajów wariantów alternatywnych wymagających zbadania:
-
sposób wykorzystywania biogazowni, w którym żadne odpady poubojowe, żadne zwierzęta (w tym padłe), ani żadne ich części nie będą wykorzystywane jako substrat;
-
sposób wykorzystywania biogazowni, w którym żadne odpady niebezpieczne nie będą wykorzystywane jako substrat,
-
sposób wykorzystywania biogazowni, w którym żadne substraty niepochodzące z przemysłu rolno-spożywczego nie będą wykorzystywane jako substrat,
-
zakresu i szczegółowości wymaganych danych pozwalających scharakteryzować przedsięwzięcie, rodzaje oddziaływań oraz elementy środowiska wymagające szczegółowej analizy
-
jakie będą szczegółowe rodzaje odpadów poubojowych, zwierząt (w tym zwierząt padłych) i ich części,
-
jakie będą szczegółowe ilości każdego rodzaju odpadów poubojowych, zwierząt (w tym padłych) i ich części,
-
jakie będą źródła pochodzenia każdego z wyżej wymienionych rodzajów odpadów,
-
jaki będzie sposób postępowania w biogazowni (odrębnie na etapie transportu do biogazowni, magazynowania przed przetworzeniem, przetworzenia, magazynowania po przetworzeniu, dalszego rozdysponowania/ wykorzystania/ przetwarzania) z odpadami poubojowymi, zwierzętami (w tym padłymi) i ich częściami,
-
w odniesieniu do każdej z powyższych kategorii (pkt. a-d) jakie będą szczegółowe oddziaływania na środowisko i mieszkańców.
-
w odniesieniu do każdej z powyższych kategorii (pkt. a-d), jakie będą szczegółowe sposoby zabezpieczania środowiska i mieszkańców przed oddziaływaniami wyżej wymienionych kategorii substratów, w szczególności w zakresie odorów oraz chorób odzwierzęcych,
-
jakie będą szczegółowe rodzaje odpadów niebezpiecznych,
-
jakie będą szczegółowe ilości każdego rodzaju odpadów niebezpiecznych,
-
jakie będą źródła pochodzenia wyżej wymienionych rodzajów odpadów niebezpiecznych,
-
jaki będzie sposób postępowania w biogazowni (odrębnie na etapie transportu do biogazowni, magazynowania przed przetworzeniem, przetworzenia, magazynowania po przetworzeniu, dalszego rozdysponowania/ wykorzystania/ przetworzenia) z odpadami niebezpiecznymi,
-
w odniesieniu do każdej z powyższych kategorii (pkt. g-j), jakie będą szczegółowe oddziaływania na środowisko i mieszkańców,
-
w odniesieniu do każdej z powyższych kategorii (pkt. g-j), jakie będą szczegółowe sposoby zabezpieczenie środowiska i mieszkańców przed oddziaływaniami wyżej wymienionych kategorii substratów, w szczególności w zakresie odorów oraz zanieczyszczeń,
-
jakie będą szczegółowe rodzaje odpadów o kodach rozpoczynających się na 16, 19 i 20, w szczególności z podziałem na odpady pochodzące i odpady niepochodzące z przemysłu rolno-spożywczego,
-
jakie będą szczegółowe ilości każdego rodzaju odpadów o kodach rozpoczynających się na 16, 19 i 20, w szczególności z podziałem na odpady pochodzące i odpady niepochodzące z przemysłu rolno-spożywczego,
-
jakie będą źródła pochodzenia wyżej wymienionych rodzajów odpadów, w szczególności z podziałem na odpady pochodzące i odpady niepochodzące z przemysłu rolno-spożywczego,
-
jaki będzie sposób postępowania w biogazowni (odrębnie na etapie transportu do biogazowni, magazynowania przed przetworzeniem, przetworzenia, magazynowania po przetworzeniu, dalszego rozdysponowania/ wykorzystania/ przetworzenia) z wyżej wymienionymi odpadami, w szczególności z podziałem na odpady pochodzące i odpady niepochodzące z przemysłu rolno-spożywczego,
-
w odniesieniu do każdej z powyższych kategorii (pkt. m-p) jakie będą szczegółowe oddziaływania na środowisko i mieszkańców,
-
w odniesieniu do każdej z powyższych kategorii (pkt. m-p), jakie będą szczegółowe sposoby zabezpieczenia środowiska i mieszkańców przed oddziaływaniami wyżej wymienionych kategorii substratów, w szczególności z podziałem na odpady pochodzące i odpady niepochodzące z przemysłu rolno-spożywczego;
-
jakie będą szczegółowe rodzaje odpadów stanowiących odchody zwierzęce, w szczególności z podziałem na odpady mokre i suche,
-
jakie będą szczegółowe ilości stanowiące odchody zwierzęce, w szczególności z podziałem na odpady mokre i suche,
-
jakie będą źródła pochodzenia odpadów stanowiących odchody zwierzęce, w szczególności z podziałem na odpady mokre i suche,
-
jaki będzie sposób postepowania w biogazowni (odrębnie na etapie transportu do biogazowni, magazynowania przed przetworzeniem, przetworzenia, magazynowania po przetworzeniu, dalszego rozdysponowania/ wykorzystania/ przetworzenia) z wyżej wymienionymi odpadami, w szczególności z podziałem na odpady mokre i suche,
-
w odniesieniu do każdej z powyższych kategorii (pkt. s-v), jakie będą szczegółowe oddziaływania na środowisko i mieszkańców,
-
w odniesieniu do każdej z powyższych kategorii (pkt. s-v), jakie będą szczegółowe sposoby zabezpieczenia środowiska i mieszkańców przed oddziaływaniami wyżej wymienionych kategorii substratów, w szczególności z podziałem na odpady mokre i suche, w szczególności w zakresie odorów i zanieczyszczeń gleby i wód,
-
szczegółowy zakres i szczegółowe metody badań dla wszystkich oddziaływań na środowisko i mieszkańców wskazanych w podpunkcie 3.2.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 28.04.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 04.05.2023 r.) Inwestor: firma PGB Energetyka 20 Sp. z o. o., ul. Gotarda 9, 02-683 Warszawa zwróciła się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. „Biogazownia rolnicza Chorzele” zlokalizowanego na działce o nr ewidencyjnym 197/2, położonej w gminie Chorzele. Do wniosku dołączono wymagane dokumenty.
Przedsięwzięcie, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 47, 54 i 82 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839 ze zm.), stanowi przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko ustalany jest w drodze postanowienia przez organ prowadzący postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, po uprzednim zasięgnięciu opinii organów zgodnie z art. 64 ustawy ooś.
Stosując się do zapisów art. 64 ustawy ooś, Burmistrz Miasta i Gminy Chorzele zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Przasnyszu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Dębem oraz Starosty Przasnyskiego z wnioskiem znak: WROZ.6220.2.2023.MCH z dnia 10.05.2023 r. o wydanie opinii, co do konieczności sporządzenia raportu oraz ewentualne określenie zakresu raportu o odziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Ponadto obwieszczeniem znak: WROZ.6220.2.2023.MCH z dnia 10.05.2023 r. Organ zawiadomił strony postępowania o wszczęciu postępowania administracyjnego.
W dniu 19.05.2023 r. do tut. organu wpłynęło pismo Pana Henryka Tańskiego z dnia 18.05.2023 r. dot. udostępnienia kserokopii dokumentacji wszczętego postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację ww. przedsięwzięcia.
PPIS w Przasnyszu w opinii sanitarnej znak: PPIS-ZNS-712/10/23 z dnia 18.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 24.05.2023 r.) stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Do Organu wpłynął również sprzeciw złożony przez Samorząd Mieszkańców Miasta Chorzele oraz Stowarzyszenie ,,Nasze Bezpieczeństwo” z dnia 27.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 25.05.2023 r.),
Następnie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Dyrektor Zarządu Zlewni w Dębem w opinii znak: WA.ZZŚ.2.4901.1.100.2023.PJ z dnia 24.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 29.05.2023 r.) stwierdził, iż dla ww. przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków i wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy ooś oraz nałożenie obowiązku działań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy ooś, z uwzględnieniem następujących elementów:
-
na etapie realizacji przedsięwzięcia stosować sprawny technicznie sprzęt i urządzenia;
-
materiał i surowce składować w sposób uniemożliwiający przedostanie się zanieczyszczeń do gruntu i wód;
-
zaplecze budowy, a w szczególności miejsca postoju, tankowania i naprawy pojazdów, zabezpieczyć przed przedostaniem się substancji ropopochodnych do gruntu i wód oraz wyposażyć w materiały sorpcyjne umożliwiające szybkie usunięcie ewentualnych wycieków paliw;
-
w sytuacjach awaryjnych, takich jak np. wyciek paliwa, podjąć natychmiastowe działania w celu usunięcia awarii oraz usunięcia zanieczyszczonego gruntu; zanieczyszczony grunt należy przekazać podmiotom uprawnionym do jego transportu i rekultywacji lub unieszkodliwiania;
-
zdjętą wierzchnią warstwę ziemi (odkład) składować poza obszarami, na których znajdują się cieki wodne, poza terenem zagrożonym powodzią, a także poza obszarami kierunku spływu wód powierzchniowych do ujęć wód podziemnych;
-
prace ziemne prowadzić bez konieczności prowadzenia prac odwodnieniowych; w przypadku stwierdzenia konieczności odwodnienia wykopów, prace odwodnieniowe prowadzić bez konieczności trwałego obniżania poziomu wód gruntowych;
-
wody opadowe i roztopowe z terenów utwardzonych, na których mogą występować zanieczyszczenia po podczyszczeniu odprowadzać do zbiornika retencyjnego; odprowadzanie ww. wód do odbiorników prowadzić w sposób nie powodujący zalewania terenów sąsiednich oraz nie zmieniając stanu wody na gruncie, a zwłaszcza kierunku i natężenia odpływu ww. wód znajdujących się na gruncie;
-
ścieki socjalno-bytowe odprowadzać do szczelnych zbiorników bezodpływowych, ww. zbiorniki systematycznie opróżniać (nie dopuszczać do jego przepełnienia) przez uprawnione podmioty, a ich zawartość wywozić do oczyszczalni ścieków;
-
na etapie eksploatacji przedsięwzięcia wodę pobierać z wodociągu gminnego;
-
odpady magazynować w sposób selektywny, a następnie sukcesywnie przekazywać do odbioru podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami;
-
wszelkie prace prowadzić wyłącznie z brzegów cieku, należy bezwzględnie unikać wjazdu maszynami budowlanymi w obręb koryta;
-
prace w obrębie koryt rzek i cieków oraz urządzeń wodnych (rowów melioracyjnych) prowadzić w sposób zapewniający swobodny przepływ wód w obrębie ww. koryt (np. poprzez przebudowę cieków pod osłona gródź, wykonanie kanałów obiegowych, kanałów zastępczych, itd.) oraz ograniczający zaburzenia stosunków gruntowo-wodnych w rejonie koryt rzek i cieków, a także w sposób ograniczający zmętnienie wód w obrębie cieków, rzek i rowów melioracyjnych;
-
nie dopuścić do zniszczenia lub uszkodzenia istniejącego systemu odwadniającego, w tym rowów melioracyjnych, bez uprzedniego wykonania nowego systemu;
-
nie dopuścić do pogorszenia obecnego stanu wód powierzchniowych i podziemnych.
Starosta Przasnyski w opinii znak: WROŚ.604.50.1.2023 z dnia 26.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 29.05.2023 r.) uznał za niezbędne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia oraz określił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Do organu wpłynęły wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w charakterze strony: Państwa Józefy i Henryka Tańskich reprezentowanych przez Pana Wojciecha Pirożek z dnia 30.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 30.05.2023 r.) oraz Blacktoft Investments Sp. z o. o. reprezentowanej prze Pana Wojciecha Pirożek z dnia 30.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 30.05.2023 r.).
Ponadto organ w dniu 31.05.2023 r. w zawiadomieniu o wysokości opłaty zwrócił się do Pana Henryka Tańskiego o uiszczenie opłaty za udostepnienie informacji o środowisku. Opłata została uiszczona w dniu 31.05.2023 r., wobec powyższego organ przy piśmie z dnia 31.05.2023 r. przesłał dokumenty, o które wniesiono w piśmie z dnia 18.05.2023 r.
Następnie w związku z wezwaniem RDOŚ znak: WOOŚ-I.4220.695.2023.AST z dnia 31.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 31.05.2023 r.) organ wezwał Inwestora pismem znak: WROZ.6220.2.2023.MCH z dnia 02.06.2023 r. do uzupełnienia przedłożonej dokumentacji o informacje zawarte w wezwaniu RDOŚ.
Natomiast w wezwaniu z dnia 06.06.2023 r. organ wezwał pełnomocnika Pana Wojciecha Pirożek do uzupełnienia braków we wniosku o dopuszczenie w charakterze strony do postępowania z dnia 30.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 30.05.2023 r.).
W piśmie z dnia 19.06.2023 r. Burmistrz Miasta i Gminy Chorzele poinformował Blacktoft Investments Sp. z o. o., reprezentowaną przez Pana Wojciecha Pirożek, iż została ona uznana za stronę postępowania w przedmiotowej sprawie.
W odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 02.06.2023 r. Inwestor przy piśmie z dnia 12.06.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 15.06.2023 r.) przedłożył uzupełnienie złożonej dokumentacji, które zostało przesłane przez Organ do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie przy piśmie znak: WROZ.6220.2.2023.MCH z dnia 19.06.2023 r. oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Przasnyszu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Dębem i Starosty Przasnyskiego przy piśmie znak: WROZ.6220.2.2023.MCH z dnia 19.06.2023 r.
Pan Wojciech Pirożek przy piśmie z dnia 21.06.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 21.06.2023 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 06.06.2023 r. załączył potwierdzenie dokonania opłaty za pełnomocnictwa. W związku z powyższym Burmistrz Miasta i Gminy Chorzele w piśmie znak: WROZ.6220.2.2023.MCH z dnia 22.06.2023 r. uznał Państwa Józefę i Henryka Tańskich, reprezentowanych przez Pana Wojciecha Pirożek za stronę postępowania w przedmiotowej sprawie.
Ponadto PPIS w Przasnyszu przy piśmie znak: PPIS-ZNS-7172/08/23 z dnia 26.06.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 30.06.2023 r.) podtrzymał wydaną opinię w przedmiotowej sprawie znak: PPIS-ZNS-712/10/23 z dnia 18.05.2023 r.
Następnie RDOŚ w Warszawie w postanowieniu znak: WOOŚ-I.4220.695.2023.AST.2 z dnia 03.07.2023 (data wpływu do Urzędu – 03.07.2023 r.) stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko oraz wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków lub wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b lub c ustawy ooś, tj.:
-
przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań należy dokonać oględzin terenu pod kątem występowania gatunków chronionych i ich siedlisk oraz analizy planowanych prac w kontekście przepisów dotyczących w szczególności dziko występujących zwierząt objętych ochroną gatunkową;
-
w trakcie robót budowlanych należy zapewnić ochronę pni, koron i systemów korzeniowych drzew i krzewów przeznaczonych do adaptacji, zgodnie ze sztuką ogrodniczą;
-
zaplecze budowy (park maszynowy, bazy i miejsca składowania odpadów/materiałów) należy zorganizować na terenie utwardzonym (optymalnie na terenie przekształconym antropogenicznie). Zakazuje się składowania materiałów budowlanych pod koronami drzew przeznaczonych do adaptacji;
-
bezpośrednio przed rozpoczęciem robót oraz w trakcie prowadzenia prac budowlanych prowadzić kontrolę terenu na obecność zwierząt, gdy zaistnieje taka konieczność należy umożliwić im ucieczkę z terenu budowy, a w przypadku braku możliwości ucieczki, zwierzęta należy przenieść do odpowiednich siedlisk poza rejon objęty inwestycją;
-
podczas prowadzenia prac, w razie konieczności wykonania wykopów, należy zabezpieczyć je w sposób uniemożliwiający wpadanie do nich zwierząt;
-
po zakończeniu prac budowlanych teren uprzątnąć i zrekultywować, teren przeznaczony pod powierzchnię biologicznie czynną obsiać mieszanką traw właściwych siedliskowo na analizowanym terenie.
W dniu 11.07.2023 r. do Urzędu wpłynął wniosek Samorządu Mieszkańców Miasta Chorzele oraz Stowarzyszenia Nasze Bezpieczeństwo z dnia 10.07.2023 r. W związku z powyższym Organ w wezwaniu z dnia 18.07.2023 r. wezwał do usunięcia braków formalnych w ww. wniosku. Samorząd Mieszkańców Miasta Chorzele oraz Stowarzyszenie Nasze Bezpieczeństwo przy piśmie z dnia 21.07.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 24.07.2023 r.) przedłożył uzupełnienie ww. wniosku.
Ponadto przy piśmie z dnia 11.07.2023 r. (data wpływu do Urzędu - 12.07.2023 r.) do Urzędu wpłynęły wnioski i uwagi Blacktoft Investments Sp. z o. o. do prowadzonego postępowania ws. wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
Następnie Organ poprzez obwieszczenie z dnia 26.07.2023 r. podał do publicznej wiadomości informację o nowym terminie załatwienia w/w sprawy, o którym także zawiadomił Inwestora.
W dniu 1.08.2023 r. do Urzędu wpłynął wniosek Inwestora o udostępnienie uwag i wniosków do prowadzonego postępowania. Następnie w piśmie z dnia 3.08.2023 r. znak WROZ.6220.2.2023.MCH organ wystosował zawiadomienie o wysokości opłaty za udostępnienie informacji o środowisku. Wnioskodawca w dniu 21.08.2023 r. uiścił opłatę za udostępnienie informacji o środowisku. W związku z powyższym organ przy piśmie z dnia 24.08.2023 r., znak WROZ.6220.2.2023.MCH przesłał kopie wnioskowanych dokumentów.
Ponadto w dniu 11.08.2023 r. do Urzędu wpłynęły wnioski i uwagi Józefy i Henryka Tańskich reprezentowanych przez Wojciecha Pirożek do prowadzonego postępowania ws. wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
W dniu 14.08.2023 r. do Urzędu wpłynęło uzupełnienie do wniosku złożone przez Samorząd Mieszkańców Miasta Chorzele i Stowarzyszenie Nasze Bezpieczeństwo.
Burmistrz Miasta i Gminy Chorzele w toku prowadzonej sprawy zważył, co następuje.
Planowane przedsięwzięcie dotyczy rozbudowy budowanej obecnie biogazowni o mocy 1 MW do mocy 1,5 MW na terenie działki o nr ew. 197/2, położonej w gminie Chorzele. Całkowita powierzchnia działki, na której ma zostać usytuowana elektrociepłownia, wynosi ok. 3,8763 ha. Łączna powierzchnia planowanych budynków i budowli elektrociepłowni na terenie inwestycji będzie wynosić do ok. 15 000 m². W ramach przedsięwzięcia w biogazowni ulegną zmianie ilości przetwarzanych surowców oraz ilości wytwarzanego biogazu i masy pofermentacyjnej. Zmianie ulega również katalog substratów stosowanych w budowanej biogazowni. Przedmiotowa biogazownia będzie biogazownia rolniczą. Teren przeznaczony pod ww. inwestycję zlokalizowany jest w odległości ok. 0,47 km od obszaru Natura 2000 Doliny Omulwi i Płodownicy PLB140005. Teren projektowanej inwestycji położony jest na terenie korytarza ekologicznego Dolina Omulwi Południowo – Zachodni oraz częściowo na terenie korytarza ekologicznego Kurpie Zach. Planowana inwestycja zlokalizowana będzie poza granicami obszarów podlegających ochronie na mocy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm.). Projektowane budynki i budowle elektrociepłowni zostaną usytuowane na gruntach klasy bonitacyjnej ŁIV, RV, RVI, w otoczeniu gruntów rolnych, leśnych, drogi. Dalsze sąsiedztwo stanowi zabudowa, grunty rolne i leśne. Planowana inwestycja jest przedsięwzięciem mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się w kierunku północno-zachodnim względem terenu inwestycji, w odległości ok. 180 m. Rodzaj zamierzonej inwestycji może rodzić konflikty społeczne, wobec czego przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko umożliwi również społeczeństwu wzięcie czynnego udziału w postepowaniu oraz umożliwi zapoznanie się z raportem o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Po przeanalizowaniu przez organ otrzymanego postanowienia RDOŚ, opinii sanitarnej PPIS, opinii Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Dębem oraz opinii Starosty Przanyskiego, a także załączonej do wniosku karty informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględniając uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy ooś, kierując się charakterystyką przedsięwzięcia, skalą oraz jego usytuowaniem, stwierdzono, iż istnieje możliwość negatywnego wpływu przedsięwzięcia na środowisko.
W związku z powyższym dla przedsięwzięcia pn.: Biogazownia rolnicza Chorzele, planowanego do realizacji na działce o nr ew. 197/2, gmina Chorzele zasadne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w zakresie określonym w sentencji postanowienia.
Raport oddziaływania inwestycji na środowisko należy przedłożyć zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 17 marca 2022 r. w sprawie formatu dokumentu zawierającego wyniki inwentaryzacji przyrodniczej oraz formatu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko – 5 egzemplarzy.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Chorzele, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.