Urząd Miasta i Gminy
w Chorzelach
Kw 0910/12/2006
Informacja
z działalności kontrolnej
stanowiska pracy do spraw kontroli wewnętrznej
w roku 2006
- Organizacja działalności kontrolnej:
a) Obowiązujące przepisy wewnętrzne w roku 2006 w sprawach dotyczących kontroli to:
- Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy w Chorzelach;
- Regulamin kontroli wewnętrznej jednostek organizacyjnych gminy stanowiący załącznik nr 3 do zarządzenia wewnętrznego Nr 4/2003 Burmistrza Miasta i Gminy Chorzele z dnia 31 grudnia 2003r. w sprawie zatwierdzenia planu kontroli wewnętrznej w jednostkach organizacyjnych gminy na rok 2004;
- Zarządzenie wewnętrzne nr 7/2005 Burmistrza Miasta i Gminy Chorzele z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zatwierdzenia regulaminu kontroli komórek organizacyjnych w Urzędzie Miasta i Gminy w Chorzelach;
- Zarządzenie wewnętrzne nr 34/2005 Burmistrza Miasta i Gminy Chorzele z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie zatwierdzenia harmonogramu kontroli wewnętrznej na rok 2006.
Stosownie do postanowień regulaminu w/w przepisów wewnętrznych, zadania kontrolne w roku 2006 wykonywane były przez pracownika do spraw kontroli wewnętrznej podporządkowanego służbowo Burmistrzowi Miasta i Gminy na podstawie imiennego upoważnienia.
Nadzór nad skutecznością działań kontroli wewnętrznej sprawował Burmistrz.
b) Zadania kontrolne realizowane były w oparciu o harmonogram kontroli wewnętrznej na 2006 rok.
c) Czynności kontrolne poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych poprzedzane były sporządzeniem odpowiedniego programu kontroli oraz wyszukaniem i zapoznaniem się ze stanem prawnym dotyczącym kontrolowanych zagadnień.
d) Wyniki ustaleń kontrolnych systematycznie przedstawiano w protokołach kontroli oraz w załącznikach.
- Statystyka ogólna.
Statystykę ogólną obrazuje załącznik nr 1.
Ogółem przeprowadzono 11 kontroli, w tym:
- kompleksowych - 2,
- doraźnych – 0,
- problemowych – 9.
- Problematyka kontroli.
a) kontrole kompleksowe
Kompleksowy charakter miały kontrole przeprowadzone w jednostkach OSP na terenie gminy oraz na dwóch stanowiskach pracy w urzędzie.
W ramach kontroli kompleksowych skontrolowano:
- Działalność ochotniczych straży pożarnych w tym wydatki jednostek,
- Stanowisko pracy do spraw ochrony przeciwpożarowej,
- Stanowisko pracy do spraw rolnictwa i gospodarki komunalnej,
Podczas kontroli zwracano uwagę na przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa, a zwłaszcza na:
1. Ustawę z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych /Dz. U. Nr 249, poz. 2104/
2. Ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości /Dz. U. 2002 Nr 76, poz. 694 z późn. zm./
3. Ustawę z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej /Dz. U. 1991 Nr 81, poz. 351 z późn. zm./
4. Ustawę z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach /Dz. U. 2001 r. Nr 79, poz. 855 późn. zm./
5. Ustawę z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym /Dz. U. Nr 125, poz. 1371, z późn. zm./
6. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie postępowania z dokumentacją związaną z pracą kierowcy /Dz. U. 2003 r. Nr 230, poz. 2303/
7. Ustawę z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego /tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm/.
8. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie Instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków gminnych /Dz.U. z 1999 r. nr 112, poz.1319/.
9. Ustawę z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych /Dz. U. 2001 Nr 142, poz. 1593 z późn. zm./
10. Ustawę z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody /Dz. U. 2004 r. Nr 92, poz. 880 z późn. zm./
11. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 13 października 2004 r. w sprawie stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew /Dz. U. z 2004 r. Nr 228, poz. 2306/
12. Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 18 października 2005 r. w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz kar za zniszczenie zieleni na rok 2006 /M.P. z 2005 r. Nr 62, poz. 861/
13. Ustawę z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego /Dz. U. 2003 r. Nr 64, poz. 592 z późn. zm./
14. Ustawę z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej. / tekst jednolity Dz. U. 2004 r. Nr 253, poz. 2532/
a także innych ustaw i aktów wykonawczych do tych ustaw.
b) kontrole problemowe
W tym trybie skontrolowano ok. 5 % wydatków podległych jednostek wskazanych w załączniku nr 1 oraz realizację zadań wynikających z zakresów czynności dwóch komórek organizacyjnych.
- Ustalenia kontroli.
Przeprowadzone w 2006 r. kontrole wykazały, iż wiele nieprawidłowości, które stwierdzono w poprzednich latach oraz w związku z którymi wydano zalecenia pokontrolne zostało wyeliminowanych. Często w wyniku kontroli jednostek stwierdzano, że:
1. Opracowane zostały brakujące regulaminy wewnętrzne i instrukcje regulujące istotne sprawy z zakresu działalności jednostek.
2. Poniesione wydatki w kontrolowanym okresie znajdują swoje odzwierciedlenie w planie finansowym.
3. Dane wykazane w sprawozdaniach budżetowych w zakresie wykonanych wydatków odpowiadają wydatkom faktycznie wykonanym, wykazanym w ewidencji wydatków.
4. Dane w sprawozdaniach w zakresie planu wykazywano w kwotach wynikających z planu finansowego jednostki, po uwzględnieniu zmian dokonanych w trybie ustawy o finansach publicznych.
5. Dane w sprawozdaniach w zakresie wykonania wydatków wykazywano narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego.
6. Wymagane rozporządzeniem sprawozdania budżetowe sporządzano rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym oraz przekazywano do urzędu terminowo.
7. Wydatki w kontrolowanych paragrafach ponoszono w sposób celowy i oszczędny.
8. Dokumenty będące podstawą wydatkowania środków opatruje się opisem uzasadniającym celowość poniesionych wydatków.
9. Wyrywkowa analiza dowodów księgowych, dokumentujących operacje gospodarcze oraz stanowiących podstawę ich zapisów w księgach rachunkowych pod kątem ustawy o rachunkowości a także sprawowania wewnętrznej kontroli finansowej pozwoliła stwierdzić, że:
- dowody księgowe opatrywane są klauzulą o ich sprawdzeniu pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym,
- dowody księgowe zostały zatwierdzone do wypłaty,
- dowody zostały zakwalifikowane do ujęcia w księgach rachunkowych wraz z podpisem osoby kwalifikującej i datą dokonania czynności,
- dowody dołączone do raportów kasowych posiadają oznaczenia umiejscawiające je w raportach kasowych.
10. Wyrywkowa analiza faktur opłacanych przelewem w losowo wybranych miesiącach pozwoliła stwierdzić, że zapłata za usługi bądź dostawy dokonywana była terminowo .
Nadal jednak w działalności niektórych jednostek występują błędy i niedociągnięcia, które wymagają naprawy w najbliższym okresie czasu.
Do najistotniejszych należy zaliczyć:
- Naruszenia w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o rachunkowości (bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych).
- Naruszenia w zakresie przestrzegania przepisów w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
- Naruszenia w zakresie przestrzegania przepisów prawa pracy.
- Naruszenia w zakresie wydatkowania środków na dowóz uczniów do szkół.
- Naruszenia w zakresie nieprzestrzegania wewnętrznych regulaminów i instrukcji.
5. Skutki kontroli.
W oparciu o wyniki kontroli wystosowano do kierowników kontrolowanych jednostek oraz pracowników komórek 11 dokumentów zawierających zalecenia pokontrolne z wnioskiem o likwidację stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości. Sposób realizacji zaleceń pokontrolnych będzie tematem kontroli sprawdzających w przyszłości.
- Informacje końcowe.
Podsumowując należy stwierdzić, iż rok 2006 był w działalności kontrolnej kolejnym rokiem, w którym starano się wyeliminować wszelkie nieprawidłowości w działalności jednostek organizacyjnych gminy czy komórek urzędu poprzez wskazywanie sposobów naprawy błędów a także poprzez wskazywanie sposobów poprawy jakości wykonywanych zadań.
Dołożono również wszelkich starań, aby na bieżąco przedstawiać kierownictwu gminy obiektywny obraz kontrolowanych zagadnień umożliwiając mu tym samym uzyskanie odpowiedzi na pytania: czy zaplanowane zadania wykonywane są w sposób prawidłowy, czy jednostki prawidłowo gromadzą środki publiczne i właściwie je wydatkują, czy podległe jednostki i komórki organizacyjne przestrzegają obowiązujące przepisy prawa, czy składane informacje w postaci sprawozdań są poparte prawidłową i rzetelną ewidencją zdarzeń gospodarczych, czy aktywa jednostek są wykorzystywane właściwie i zgodnie z przeznaczeniem.
Sporządzono dnia 27.12.2006 r.
inspektor ds kontroli wewnętrznej
mgr Agnieszka Sieruta |
Załącznik nr 1
Wykaz kontroli przeprowadzonych w 2006 roku
Nr kontroli |
Nazwa kontrolowanej jednostki |
Temat kontroli |
Data rozp. kontroli |
Data zak. kontroli |
Zalecenia pokontrolne przekazano dnia |
Kw. 0914-01/06 |
Zespół Szkół Ponadgimna-zjalnych im. Wł. St. Reymonta |
Kontrola prawidłowości wykorzystania dotacji celowej przekazanej w 2005 roku dla powiatu na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego (utrzymanie hali sportowej w Chorzelach) |
17.01. 2006 r. |
19.01. 2006r. |
09.03. 2006r. |
Kw. 0914-02/06 |
Zespół Szkół w Zarębach |
Kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych oraz min. 5% wydatków jednostki w latach 2004-2005 zgodnie z art. 187 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych. |
14.02. 2006 r. |
21.02. 2006 r. |
23.02.2006 r. |
Kw. 0914-03/06 |
Publiczne Gimnazjum w Chorzelach |
Kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych oraz min. 5% wydatków jednostki w latach 2004-2005 zgodnie z art. 187 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych. |
14.03. 2006 r. |
21.03. 2006 r. |
04.04.2006 r. |
Kw. 0914-04/06 |
Przedszkole Samorządowe w Chorzelach |
Kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych oraz min. 5% wydatków jednostki w latach 2004-2005 zgodnie z art. 187 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych.
Kontrola zrealizowanych dochodów w 2005 roku oraz w roku bieżącym. |
19.04. 2006 r. |
27.04. 2006 r. |
15.05.2006 r. |
Kw. 0914-05/06 |
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Chorzelach |
Kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych oraz min. 5% wydatków jednostki w latach 2004-2005 zgodnie z art. 187 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych.
Dochody i wydatki zrealizowane w pierwszym kwartale 2006 roku |
23.05. 2006 r. |
02.06. 2006 r. |
19.06.2006 r. |
Kw. 0914-06/06 |
Jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych
Stanowisko pracy do spraw ochrony przeciwpożarowej |
Kontrola całokształtu spraw związanych z prawidłowym funkcjonowaniem ochrony przeciwpożarowej w gminie, w tym:
- kontrola stanowiska pracy do spraw ochrony przeciwpożarowej,
- kontrola wydatków zrealizowanych w 2005 roku przez poszczególne jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej. |
27.06. 2006 r. |
10.07. 2006 r. |
24.07.2006 r. |
Kw. 0913-01/06 |
Stanowisko pracy do spraw rolnictwa i gospodarki komunalnej |
Kontrola prawidłowości realizacji zadań określonych w zakresie czynności.
Kontrola prawidłowości przestrzegania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego.
Kontrola prawidłowości przestrzegania przepisów dotyczących zasad działania komórki organizacyjnej.
Kontrola prawidłowości przestrzegania zasad wynikających z instrukcji kancelaryjnej. |
26.07. 2006 r. |
01.08. 2006 r. |
03.08. 2006 r. |
Kw. 0914-07/06 |
Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w Chorzelach |
Kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych oraz min. 5% wydatków jednostki w roku 2005 i w pierwszym półroczu 2006 r. zgodnie z art. 187 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych.
Dowóz uczniów do szkół w pierwszym półroczu 2006 r. |
29.08. 2006 r. |
08.09. 2006 r. |
15.09.2006 r. |
Kw. 0914-08/06 |
Ośrodek Pomocy Społecznej w Chorzelach |
Realizacja zaleceń pokontrolnych oraz min. 5% wydatków jednostki w latach 2005 -2006 zgodnie z art. 187 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych. |
25.09. 2006 r. |
02.10. 2006 r. |
18.10.2006 r. |
Kw. 0914-09/06 |
Szkoła Podstawowa w Krukowie |
Kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych oraz min. 5% wydatków jednostki w roku 2005 i w okresie od 01 stycznia 2006 r. do 30 września 2006 r. zgodnie z art. 187 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych. |
25.10. 2006 r. |
03.11. 2006 r. |
06.11.2006 r. |
Kw. 0914/10/06 |
Zespół Szkół w Duczyminie |
Realizacja zaleceń pokontrolnych oraz min. 5% wydatków jednostki w roku 2005 i w okresie od 01 stycznia 2006 r. do 31 października 2006 r. zgodnie z art. 187 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych. |
04.12. 2006 r. |
13.12. 2006 r. |
27.12.2006 r. |