XML

Postanowienie

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm.), stosownie do art. 63 ust. 1 i ust. 4, art. 64 ust. 1, art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. – o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.), zwanej dalej ustawą ooś oraz § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem, po rozpatrzeniu wniosku Inwestora: firmy PCWO ENERGY PROJEKT Sp. z o. o., ul. Emilii Plater 53, 00-113 Warszawa z dnia 10.07.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 11.07.2023 r.), w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn.: „Budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na części dz. nr 678/2 w obrębie Zaręby, gmina Chorzele” uwzględniając opinię sanitarną Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Przasnyszu znak: PPIS-ZNS-712/15/23 z dnia 26.07.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 31.07.2023 r.), opinię Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Ostrołęce znak: BI.ZZŚ.5.4901.215.2023.MP z dnia 31.07.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 01.08.2023 r.) oraz postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie znak: WOOŚ-I.4220.1052.2023.KT z dnia 07.08.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 07.08.2023 r.), zwanego dalej RDOŚ
postanawiam
I.     nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na części dz. nr 678/2 w obrębie Zaręby, gmina Chorzele”;
I.     ustalić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (zwanego dalej „raportem ooś”), który powinien być zgodny z art. 66 ustawy ooś ze szczególnym uwzględnieniem wpływu przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 – Doliny Omulwi i Płodownicy PLB140005. W raporcie należy w szczególności uwzględnić:
1.      wykonanie i przedstawienie wyników inwentaryzacji przyrodniczej roślin i zwierząt na terenie planowanej inwestycji i w jej sąsiedztwie wykonanej przez specjalistę przyrodniczego w tym: ornitologa, botanika, herpetologa, entomologa i chiropterologa (inwentaryzację należy przeprowadzić w ciągu całego okresu lęgowego, w ramach inwentaryzacji należy przeprowadzić minimum 8 kontroli w sezonie lęgowym, co najmniej 6 kontroli w okresie migracji oraz co najmniej 2 kontrole zimowe; prace należy prowadzić w buforze ok. 500 m od linii osi planowanej inwestycji;
2.      w związku z wynikami przeprowadzonej inwentaryzacji należy zidentyfikować oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze, w szczególności na przedmioty ochrony obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 Doliny Omulwi i Płodownicy PLB140005 stwierdzone w sąsiedztwie inwestycji;
 
3.      ustalenia zawarte w Planie Zadań Ochronnych ustanowionym zarządzeniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie (Dz. Urz. Woj. Maz. Z 2014 r. poz. 3721 i Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. Poz. 1487, ze zm., zwanym dalej ,,zarządzeniem w sprawie planu zadań ochronnych”);
4.      opis planowanego przedsięwzięcia obejmującego warunki użytkowania terenu w fazie realizacji i użytkowania;
5.      opis elementów środowiska przyrodniczego terenu inwestycji i korytarzy ekologicznych (w tym również lokalnych) w granicach obszaru objętego oddziaływaniem inwestycji, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336);
6.      informacje na temat powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych, zrealizowanych lub planowanych, dla których wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem;
7.      opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensacje przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko przyrodnicze oraz ciągłość korytarzy ekologicznych, wraz z oceną ich skuteczności odpowiednio na etapach realizacji, eksploatacji, użytkowania lub likwidacji przedsięwzięcia;
8.      wyniki inwentaryzacji przyrodniczej, przez którą rozumie się zbiór badań terenowych przeprowadzonych na potrzeby scharakteryzowania elementów środowiska przyrodniczego wraz z opisem zastosowanej metodyki; badania terenowe należy prowadzić pod kątem wyznaczenia miejsc występowania siedlisk przyrodniczych, gatunków roślin i zwierząt podlegających ochronie; inwentaryzacja zwierząt winna obejmować okres umożliwiający określenie znaczenia terenu planowanej inwestycji dla ww. grupy organizmów w okresie rozrodczym, dyspersji polęgowej oraz migracji sezonowych z uwzględnieniem miejsc odpoczynku i żerowania i wykonana podczas sprzyjających warunków pogodowych, w okresie wegetacji i rozrodu poszczególnych grup organizmów;
9.      przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej i graficznej, w skali umożliwiającej analizę przedstawionych w raporcie zagadnień;
10.  dokument zawierający wyniki inwentaryzacji przyrodniczej oraz raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko należy zapisać zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 17 marca 2022 r. w sprawie formatu dokumentu zawierającego wyniki inwentaryzacji przyrodniczej oraz formatu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 652);
11.  analizę pkt. 8 oraz pkt. 15, zwłaszcza w aspekcie wpływu na ludzi najbliższej zabudowy związanej z pobytem ludzi odnosząc się przede wszystkim do emisji hałasu i promieniowania elektromagnetycznego szczególnie podczas funkcjonowania przedsięwzięcia.   
Uzasadnienie
        Wnioskiem z dnia 10.07.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 11.07.2023 r.) Inwestor: firma PCWO ENERGY PROJEKT Sp. z o. o., ul. Emilii Plater 53, 00-113 Warszawa zwróciła się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. „Budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na części dz. nr 678/2 w obrębie Zaręby, gmina Chorzele”. Do wniosku dołączono wymagane dokumenty.
Wnioskowana inwestycja, stosownie do § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a  rozporządzenia zaliczona jest do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu ustalany jest w drodze postanowienia przez organ prowadzący postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, po uprzednim zasięgnięciu opinii organu tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Dyrektora Zarządu Zlewni (zgodnie z art. 64 ustawy ooś).
Stosując się do zapisów art. 64 ustawy ooś, Burmistrz Miasta i Gminy Chorzele zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Przasnyszu oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Ostrołęce z wnioskiem znak: WROZ.6220.8.2023.MCH z dnia 12.07.2023 r. o wydanie opinii, co do konieczności sporządzenia raportu oraz ewentualne określenie zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Ponadto obwieszczeniem znak: WROZ.6220.8.2023.MCH z dnia 12.07.2023 r. Organ zawiadomił strony postępowania o wszczęciu postępowania administracyjnego.
        W odpowiedzi na ww. wniosek Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Przasnyszu w opinii sanitarnej  znak: PPIS-ZNS-712/15/23 z dnia 26.07.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 28.07.2023 r.) stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
        Następnie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Dyrektor Zarządu Zlewni w Ostrołęce w opinii znak: BI.ZZŚ.5.4901.215.2023.MP z dnia 31.07.2023 r. (data wpływu do  Urzędu – 01.08.2023 r.) nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia oraz wskazał na konieczność uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących wymagań:
1.    sprzęt pracujący na terenie placu budowy powinien być sprawny oraz parkowany na terenie utwardzonym, zabezpieczonym warstwą nieprzepuszczalna (np. płyty betonowe), gdzie należy zorganizować zaplecze budowy; zaplecze to należy wyposażyć w sorbenty do likwidacji ewentualnych rozlewów paliwa bądź innych płynów eksploatacyjnych;
2.    obsługa pojazdów i maszyn związana z użyciem substancji płynnych (uzupełnianie paliwa, wymiana materiałów smarnych, itp.) powinna być prowadzona poza placem budowy;
3.    na terenie placu budowy nie należy wykonywać napraw sprzętu i maszyn; w przypadku stwierdzenia awarii prace z użyciem uszkodzonego sprzętu należy przerwać, a urządzenie to do czasu odtransportowania do miejsca serwisowania należy umieścić na utwardzonej powierzchni;
4.     w przypadku stwierdzenia mikro wycieków płynów eksploatacyjnych powstałych wskutek awarii sprzętu odcieki te należy gromadzić w szczelnych pojemnikach ustawionych pod maszynami do czasu przyjazdu firmy serwisującej urządzenie. Zanieczyszczony grunt należy niezwłocznie zabezpieczyć i następnie przekazać do unieszkodliwienia podmiotowi posiadającemu stosowne zezwolenia z zakresu gospodarowania odpadami;
5.    odpady należy magazynować selektywnie w zamykanych, szczelnych i oznakowanych pojemnikach, ustawionych w wyznaczonym miejscu o utwardzonym podłożu, zabezpieczonych przed wpływem warunków atmosferycznych, a następnie przekazywać uprawnionym podmiotom do dalszego zagospodarowania;
6.    wody opadowe lub roztopowe należy odprowadzać w sposób niezorganizowany do gruntu w granicach działki, do której inwestor ma tytuł prawny, bez powodowania oddziaływania na tereny sąsiednie;
7.    w przypadku posadowienia stacji transformatorowej z transformatorem olejowym stację należy wyposażyć w szczelne misy olejowe, aby w trakcie awarii ciecz izolacyjna lub olej nie przedostały się do środowiska gruntowo-wodnego.
Natomiast Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie w postanowieniu znak: WOOŚ-I.4220.1052.2023.KT z dnia 07.08.2023 (data wpływu do Urzędu – 07.08.2023 r.) stwierdził, że dla przedsięwzięcia istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
        Burmistrz Miasta i Gminy Chorzele w toku prowadzonej sprawy zważył, co następuje.
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 10 MWp zlokalizowanej na części działki o nr ew. 678/2 w obrębie Zaręby, gmina Chorzele. Całkowita powierzchnia ww. działki wynosi 5,67 ha, a łączna powierzchnia terenu zajęta przez obiekty budowlane oraz pozostała powierzchnia przeznaczona do przekształcenia, w tym tymczasowego, w celu realizacji przedsięwzięcia będzie wynosić do 4,97 ha. Jak wynika z Karty informacyjnej przedsięwzięcia projektowana farma fotowoltaiczna zostanie usytuowana na gruntach rolnych o klasach bonitacyjnych PsV, PsIV i ŁIV. Sąsiedztwo przedmiotowej inwestycji stanowią tereny rolne oraz zabudowa. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa (budynek mieszkalny jednorodzinny), zlokalizowana jest w odległości ok. 42 m od ogrodzenia planowanej inwestycji. Biorąc pod uwagę istniejącą zabudowę mieszkaniową usytuowaną w bliskim sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia  i potencjalne uciążliwości akustyczne powstałe na skutek niewłaściwego rozmieszczenia elementów farmy fotowoltaicznej, które mogą powodować nadmierne źródło hałasu, zasadne jest sprawdzenie dotrzymania dopuszczalnych poziomów hałasu na granicach działek z tą zabudową, na etapie sporządzania raportu o oddziaływaniu tego przedsięwzięcia na środowisko. W odległości około 450 m na południe od granic projektowanej farmy przepływa rzeka Płodownica. Ww. inwestycja zlokalizowana jest w granicach obszaru Natura 2000 Doliny Omulwi i Płodownicy PLB140005, dla którego obowiązują przepisy zarządzenia w sprawie planu zadań ochronnych. Obszar realizacji inwestycji znajduje się również w korytarzu ekologicznym Kurpie Zachodnie. Według opinii RDOŚ dane przyrodnicze zawarte w dokumentacji planu zadań ochronnych obszaru Natura 2000 Doliny Omulwi i Płodownicy PLB140005, wskazują, iż teren działki o nr ew. 678/2 w obrębie Zaręby, został objęty działaniami ochronnymi polegającymi na zachowaniu siedlisk w postaci trwałych użytków zielonych poprzez ich ekstensywne użytkowanie kośne, kośnopastwiskowe lub pastwiskowe, zgodnie z wymogami wzajemnej zgodności dla błotniaka łąkowego, derkacza, rycyka, krwawodzioba, kulika wielkiego, cietrzewia, dubelta, kropiatki. Ponadto, w sąsiedztwie planowanej inwestycji zinwentaryzowano stanowiska kulika wielkiego oraz dudka – przedmiotów ochrony w ww. obszarze Natura 2000.
Organ po przeanalizowaniu dokumentów, uzyskaniu postanowienia i opinii pomocniczych oraz uwzględniając łączne uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy stwierdził, że dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na części dz. nr 678/2 w obrębie Zaręby, gmina Chorzele zasadne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w zakresie określonym w sentencji postanowienia.
Raport oddziaływania inwestycji na środowisko należy przedłożyć zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 17 marca 2022 r. w sprawie formatu dokumentu zawierającego wyniki inwentaryzacji przyrodniczej oraz formatu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko – 3 egzemplarze.
Pouczenie
                   Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Chorzele, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Załączniki:
Nazwa plikuTyp plikuRozmiar
Obwieszczenie 20. Plik doc 28.15 KB
Podmiot publikującyUrząd Miasta i Gminy Chorzele
WytworzyłAdmin Admin - Admin2023-08-25
Publikujący Patryk Sobolewski - Administrator BIP 2023-08-25 09:21
Modyfikacja Patryk Sobolewski - Administrator BIP 2023-08-25 09:23