XML

Postanowienie

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm.), stosownie do art. 63 ust. 1 i ust. 4, art. 64 ust. 1, art. 66 i art. 68 ustawy z dnia 3 października 2008 r. – o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.), zwanej dalej ustawą ooś oraz § 3 ust. 1 pkt 47, 54 i 82 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem, po rozpatrzeniu wniosku Inwestora: firmy PGB Energetyka 20 Sp. z o. o., ul. Gotarda 9, 02-683 Warszawa z dnia 28.04.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 04.05.2023 r.), w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn.: „Biogazownia rolnicza Chorzele” zlokalizowanego na działce o nr ewidencyjnym 197/2, położonej w gminie Chorzele uwzględniając opinię sanitarną Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Przasnyszu znak: PPIS-ZNS-712/10/23 z dnia 18.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 24.05.2023 r.) zwanego dalej PPIS, opinię Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Dębem znak: WA.ZZŚ.2.4901.1.100.2023.PJ z dnia 24.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 29.05.2023 r.), opinię Starosty Przasnyskiego znak: WROŚ.604.50.1.2023 z dnia 26.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 29.05.2023 r.) oraz postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie znak: WOOŚ-I.4220.695.2023.AST.2 z dnia 03.07.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 03.07.2023 r.) zwanego dalej RDOŚ
postanawiam
  1. nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Biogazownia rolnicza Chorzele” zlokalizowanego na działce o nr ewidencyjnym 197/2, położonej w gminie Chorzele;
  2. ustalić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (zwanego dalej „raportem ooś”), który powinien być zgodny z art. 66 ustawy ooś ze szczególnym uwzględnieniem następujących elementów:
  1. wskazanych w opinii Starosty Przasnyskiego, znak: WROŚ.604.50.1.2023 z dnia 26.05.2023 r.
  1. w zakresie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na powietrze atmosferyczne:
  1. wykonać obliczenia rozprzestrzeniania się substancji w powietrzu, dla których określono poziomy dopuszczalne oraz dla tych, dla których określono wartości odniesienia (uwzględniające wszystkie emitowane substancje oraz wszystkie źródła emisji); obliczenia należy wykonać zgodnie z metodyką Ministra Środowiska i dostosowanym do niej programem obliczeniowym,
  2. przedstawić czytelną interpretację graficzną wyników tych obliczeń pozwalającą na jednoznaczne stwierdzenie poziomów zanieczyszczeń w powietrzu,
  3. dołączyć wykaz aktualnego stanu jakości powietrza atmosferycznego dla analizowanego terenu, dane wyjściowe przyjęte do obliczeń oraz wydruki obliczeń,
  4. przedstawić rozwiązania techniczne i technologiczne pozwalające na wyeliminowanie substancji odorowych emitowanych do powietrza,
  1. w zakresie ochrony przed hałasem:
  1. wykonać analizę oddziaływania emisji hałasu do środowiska zgodnie z metodyką zalecaną Ministra Środowiska, tj. z wykorzystaniem instrukcji zgodnej z polskimi normami i dostosowanym do nich programem obliczeniowym,
  2. przedstawić analizę w formie graficznej, prezentującej zasięgi poszczególnych izofon w porze dnia i nocy i wskazującej tereny chronione akustycznie,
  1. w zakresie gospodarki wodno – ściekowej:
  1. podać przewidywane ilości oraz sposób postępowania ze ściekami bytowymi, przemysłowymi oraz wodami opadowymi i roztopowymi pochodzącymi z dachów oraz powierzchni utwardzonych,
  2. podać wpływ przedmiotowej inwestycji na środowisko gruntowo – wodne i wody podziemne na poszczególnych etapach: realizacji, eksploatacji i likwidacji,
  3. szczegółowo scharakteryzować wstępny system podczyszczania ścieków pochodzących z zakładu,
  4. przedstawienie sposobu monitorowania ewentualnego skażenia środowiska gruntowo – wodnego,
  5. przeanalizować zapotrzebowanie na wodę do celów technologicznych w zakładzie,
  6. przeanalizować możliwości eksploatacyjne ujęcia wód podziemnych,
  1. w zakresie gospodarki odpadami:
  1. określić rodzaje, kody i przewidywane ilości odpadów powstających na poszczególnych etapach: realizacji, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia oraz miejsca powstawania odpadów, sposób ich magazynowania (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 11.09.2020 r. w sprawie szczególnych wymagań dla magazynowania odpadów) oraz dalszego zagospodarowania tych odpadów,
  2. na etapie eksploatacji szczegółowo określić skład chemiczny i właściwości powstających odpadów z podziałem na poszczególne rodzaje, miejsce powstawania, miejsce i sposób magazynowania (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 11.09.2020 r. w sprawie szczególnych wymagań dla magazynowania odpadów) oraz dalszy sposób gospodarowania odpadami, przewidywaną ilość wytwarzanych odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne,
  3. jednoznacznie doprecyzować ilość i rodzaj substratów przewidzianych do magazynowania i przetwarzanych w biogazowni (zestawienia uwzględniającego ilość (w Mg/rok) oraz rodzaj odpadów (kod i nazwa) podlegających procesowi przetwarzania w biogazowni),
  4. określić dobową zdolność przetwarzania odpadów w biogazowni (w Mg/dobę) w odniesieniu do wszystkich przetwarzanych odpadów oraz zdolności produkcyjnej biogazowni (w Mg/dobę) w odniesieniu do produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego wraz z ich zakwalifikowaniem w odpowiedniej kategorii oraz dalszego sposobu postepowania z nimi, zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (Dz. U. UE, L rok 2009 nr 300 poz. 1),
  5. w przypadku przetwarzania odpadów w postaci pofermentu metodą R10 (rozprowadzanie na powierzchni ziemi) przedstawienie możliwości wykorzystania tak dużej ilości odpadów na użytkach ornych lokalnych przedsiębiorców, z jednoczesnym zachowaniem wymagań o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Środowiska  z dnia 20 stycznia 2015 r. w sprawie procesu odzysku R10 (Dz. U. z 2015 poz. 132),
  1. odniesienie się do celów środowiskowych wynikających z dokumentów strategicznych istotnych z punktu widzenia realizacji przedsięwzięcia,
  2. analizę możliwości konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem.
 
  1. wskazanych w opinii sanitarnej Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Przasnyszu, znak: PPIS-ZNS-712/10/23 z dnia 18.05.2023 r.
  1. opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:
  1. charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania,
  2. główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych,
  3. przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia,
  1. opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,
  2. opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczenie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko,
  3. przedstawienie zagadnień w formie graficznej,
  4. analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem.
 
  1. na podstawie art. 68 ust. 2 ustawy ooś Burmistrz Miasta i Gminy Chorzele nakazuje wskazanie w raporcie:
  1. rodzajów wariantów alternatywnych wymagających zbadania:
  1. sposób wykorzystywania biogazowni, w którym żadne odpady poubojowe, żadne zwierzęta (w tym padłe), ani żadne ich części nie będą wykorzystywane jako substrat;
  2. sposób wykorzystywania biogazowni, w którym żadne odpady niebezpieczne nie będą wykorzystywane jako substrat,
  3. sposób wykorzystywania biogazowni, w którym żadne substraty niepochodzące z przemysłu rolno-spożywczego nie będą wykorzystywane jako substrat,
  1. zakresu i szczegółowości wymaganych danych pozwalających scharakteryzować przedsięwzięcie, rodzaje oddziaływań oraz elementy środowiska wymagające szczegółowej analizy
  1. jakie będą szczegółowe rodzaje odpadów poubojowych, zwierząt (w tym zwierząt padłych) i ich części,
  2. jakie będą szczegółowe ilości każdego rodzaju odpadów poubojowych, zwierząt (w tym padłych) i ich części,
  3. jakie będą źródła pochodzenia każdego z wyżej wymienionych rodzajów odpadów,
  4. jaki będzie sposób postępowania w biogazowni (odrębnie na etapie transportu do biogazowni, magazynowania przed przetworzeniem, przetworzenia, magazynowania po przetworzeniu, dalszego rozdysponowania/ wykorzystania/ przetwarzania) z odpadami poubojowymi, zwierzętami (w tym padłymi) i ich częściami,
  5. w odniesieniu do każdej z powyższych kategorii (pkt. a-d) jakie będą szczegółowe oddziaływania na środowisko i mieszkańców.
  6. w odniesieniu do każdej z powyższych kategorii  (pkt. a-d), jakie będą szczegółowe sposoby zabezpieczania środowiska i mieszkańców przed oddziaływaniami wyżej wymienionych kategorii substratów, w szczególności w zakresie odorów oraz chorób odzwierzęcych,
  7. jakie będą szczegółowe  rodzaje odpadów niebezpiecznych,
  8. jakie będą szczegółowe ilości każdego rodzaju odpadów niebezpiecznych,
  9. jakie będą źródła pochodzenia wyżej wymienionych rodzajów odpadów niebezpiecznych,
  10. jaki będzie sposób postępowania w biogazowni (odrębnie na etapie transportu do biogazowni, magazynowania przed przetworzeniem, przetworzenia, magazynowania po przetworzeniu, dalszego rozdysponowania/ wykorzystania/ przetworzenia) z odpadami niebezpiecznymi,
  11. w odniesieniu do każdej z powyższych kategorii (pkt. g-j), jakie będą szczegółowe oddziaływania na środowisko i mieszkańców,
  12. w odniesieniu do każdej z powyższych kategorii (pkt. g-j), jakie będą szczegółowe sposoby zabezpieczenie środowiska i mieszkańców przed oddziaływaniami wyżej wymienionych kategorii substratów, w szczególności w zakresie odorów oraz zanieczyszczeń,
  13. jakie będą szczegółowe rodzaje odpadów o kodach rozpoczynających się na 16, 19 i 20, w szczególności z podziałem na odpady pochodzące i odpady niepochodzące z przemysłu rolno-spożywczego,
  14. jakie będą szczegółowe ilości każdego rodzaju odpadów o kodach rozpoczynających się na 16, 19 i 20, w szczególności z podziałem na odpady pochodzące i odpady niepochodzące z przemysłu rolno-spożywczego,
  15. jakie będą źródła pochodzenia wyżej wymienionych rodzajów odpadów, w szczególności z podziałem na odpady pochodzące i odpady niepochodzące z przemysłu rolno-spożywczego,
  16. jaki będzie sposób postępowania w biogazowni (odrębnie na etapie transportu do biogazowni, magazynowania przed przetworzeniem, przetworzenia, magazynowania po przetworzeniu, dalszego rozdysponowania/ wykorzystania/ przetworzenia) z wyżej wymienionymi odpadami, w szczególności z podziałem na odpady pochodzące i odpady niepochodzące z przemysłu rolno-spożywczego,
  17. w odniesieniu do każdej z powyższych kategorii (pkt. m-p) jakie będą szczegółowe oddziaływania na środowisko i mieszkańców,
  18. w odniesieniu do każdej z powyższych kategorii (pkt. m-p), jakie będą szczegółowe sposoby zabezpieczenia środowiska i mieszkańców przed oddziaływaniami wyżej wymienionych kategorii substratów, w szczególności z podziałem na odpady pochodzące i odpady niepochodzące z przemysłu rolno-spożywczego;
  19. jakie będą szczegółowe rodzaje odpadów stanowiących odchody zwierzęce, w szczególności z podziałem na odpady mokre i suche,
  20. jakie będą szczegółowe ilości stanowiące odchody zwierzęce, w szczególności z podziałem na odpady mokre i suche,
  21. jakie będą źródła pochodzenia odpadów stanowiących odchody zwierzęce, w szczególności z podziałem na odpady mokre i suche,
  22. jaki będzie sposób postepowania w biogazowni (odrębnie na etapie transportu do biogazowni, magazynowania przed przetworzeniem, przetworzenia, magazynowania po przetworzeniu, dalszego rozdysponowania/ wykorzystania/ przetworzenia) z wyżej wymienionymi odpadami, w szczególności z podziałem na odpady mokre i suche,
  23. w odniesieniu do każdej z powyższych kategorii (pkt. s-v), jakie będą szczegółowe oddziaływania na środowisko i mieszkańców,
  24. w odniesieniu do każdej z powyższych kategorii (pkt. s-v), jakie będą szczegółowe sposoby zabezpieczenia środowiska i mieszkańców przed oddziaływaniami wyżej wymienionych kategorii substratów, w szczególności z podziałem na odpady mokre i suche, w szczególności w zakresie odorów i zanieczyszczeń gleby i wód,
  1. szczegółowy zakres i szczegółowe metody badań dla wszystkich oddziaływań na środowisko i mieszkańców wskazanych w podpunkcie 3.2.
 
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 28.04.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 04.05.2023 r.) Inwestor: firma PGB Energetyka 20 Sp. z o. o., ul. Gotarda 9, 02-683 Warszawa zwróciła się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. „Biogazownia rolnicza Chorzele” zlokalizowanego na działce o nr ewidencyjnym 197/2, położonej w gminie Chorzele. Do wniosku dołączono wymagane dokumenty.
Przedsięwzięcie, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 47, 54 i 82 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839 ze zm.), stanowi przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko ustalany jest w drodze postanowienia przez organ prowadzący postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, po uprzednim zasięgnięciu opinii organów zgodnie z art. 64 ustawy ooś.
Stosując się do zapisów art. 64 ustawy ooś, Burmistrz Miasta i Gminy Chorzele zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Przasnyszu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Dębem oraz Starosty Przasnyskiego z wnioskiem znak: WROZ.6220.2.2023.MCH z dnia 10.05.2023 r. o wydanie opinii, co do konieczności sporządzenia raportu oraz ewentualne określenie zakresu raportu o odziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Ponadto obwieszczeniem znak: WROZ.6220.2.2023.MCH z dnia 10.05.2023 r. Organ zawiadomił strony postępowania o wszczęciu postępowania administracyjnego.
W dniu 19.05.2023 r. do tut. organu wpłynęło pismo Pana Henryka Tańskiego z dnia 18.05.2023 r. dot. udostępnienia kserokopii dokumentacji wszczętego postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację ww. przedsięwzięcia.
PPIS w Przasnyszu w opinii sanitarnej znak: PPIS-ZNS-712/10/23 z dnia 18.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 24.05.2023 r.) stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Do Organu wpłynął również sprzeciw złożony przez Samorząd Mieszkańców Miasta Chorzele oraz Stowarzyszenie ,,Nasze Bezpieczeństwo” z dnia 27.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 25.05.2023 r.),
Następnie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Dyrektor Zarządu Zlewni w Dębem w opinii znak: WA.ZZŚ.2.4901.1.100.2023.PJ z dnia 24.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 29.05.2023 r.) stwierdził, iż dla ww. przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków i wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy ooś oraz nałożenie obowiązku działań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy ooś, z uwzględnieniem następujących elementów:
  1. na etapie realizacji przedsięwzięcia stosować sprawny technicznie sprzęt i urządzenia;
  2. materiał i surowce składować w sposób uniemożliwiający przedostanie się zanieczyszczeń do gruntu i wód;
  3. zaplecze budowy, a w szczególności miejsca postoju, tankowania i naprawy pojazdów, zabezpieczyć przed przedostaniem się substancji ropopochodnych do gruntu i wód oraz wyposażyć w materiały sorpcyjne umożliwiające szybkie usunięcie ewentualnych wycieków paliw;
  4. w sytuacjach awaryjnych, takich jak np. wyciek paliwa, podjąć natychmiastowe działania w celu usunięcia awarii oraz usunięcia zanieczyszczonego gruntu; zanieczyszczony grunt należy przekazać podmiotom uprawnionym do jego transportu i rekultywacji lub unieszkodliwiania;
  5. zdjętą wierzchnią warstwę ziemi (odkład) składować poza obszarami, na których znajdują się cieki wodne, poza terenem zagrożonym powodzią, a także poza obszarami kierunku spływu wód powierzchniowych do ujęć wód podziemnych;
  6. prace ziemne prowadzić bez konieczności prowadzenia prac odwodnieniowych; w przypadku stwierdzenia konieczności odwodnienia wykopów, prace odwodnieniowe prowadzić bez konieczności trwałego obniżania poziomu wód gruntowych;
  7. wody opadowe i roztopowe z terenów utwardzonych, na których mogą występować zanieczyszczenia po podczyszczeniu odprowadzać do zbiornika retencyjnego; odprowadzanie ww. wód do odbiorników prowadzić w sposób nie powodujący zalewania terenów sąsiednich oraz nie zmieniając stanu wody na gruncie, a zwłaszcza kierunku i natężenia odpływu ww. wód znajdujących się na gruncie;
  8. ścieki socjalno-bytowe odprowadzać do szczelnych zbiorników bezodpływowych, ww. zbiorniki systematycznie opróżniać (nie dopuszczać do jego przepełnienia) przez uprawnione podmioty, a ich zawartość wywozić do oczyszczalni ścieków;
  9. na etapie eksploatacji przedsięwzięcia wodę pobierać z wodociągu gminnego;
  10. odpady magazynować w sposób selektywny, a następnie sukcesywnie przekazywać do odbioru podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami;
  11. wszelkie prace prowadzić wyłącznie z brzegów cieku, należy bezwzględnie unikać wjazdu maszynami budowlanymi w obręb koryta;
  12. prace w obrębie koryt rzek i cieków oraz urządzeń wodnych (rowów melioracyjnych) prowadzić w sposób zapewniający swobodny przepływ wód w obrębie ww. koryt (np. poprzez przebudowę cieków pod osłona gródź, wykonanie kanałów obiegowych, kanałów zastępczych, itd.) oraz ograniczający zaburzenia stosunków gruntowo-wodnych w rejonie koryt rzek i cieków, a także w sposób ograniczający zmętnienie wód w obrębie cieków, rzek i rowów melioracyjnych;
  13. nie dopuścić do zniszczenia lub uszkodzenia istniejącego systemu odwadniającego, w tym rowów melioracyjnych, bez uprzedniego wykonania nowego systemu;
  14. nie dopuścić do pogorszenia obecnego stanu wód powierzchniowych i podziemnych.
        Starosta Przasnyski w opinii znak: WROŚ.604.50.1.2023 z dnia 26.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 29.05.2023 r.) uznał za niezbędne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia oraz określił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
        Do organu wpłynęły wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w charakterze strony: Państwa Józefy i Henryka Tańskich reprezentowanych przez Pana Wojciecha Pirożek z dnia 30.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 30.05.2023 r.) oraz Blacktoft Investments Sp. z o. o. reprezentowanej prze Pana Wojciecha Pirożek z dnia 30.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 30.05.2023 r.).
        Ponadto organ w dniu 31.05.2023 r. w zawiadomieniu o wysokości opłaty zwrócił się do Pana Henryka Tańskiego o uiszczenie opłaty za udostepnienie informacji o środowisku. Opłata została uiszczona w dniu 31.05.2023 r., wobec powyższego organ przy piśmie z dnia 31.05.2023 r. przesłał dokumenty, o które wniesiono w piśmie z dnia 18.05.2023 r.
Następnie w związku z wezwaniem RDOŚ znak: WOOŚ-I.4220.695.2023.AST z dnia 31.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 31.05.2023 r.) organ wezwał Inwestora pismem znak: WROZ.6220.2.2023.MCH z dnia 02.06.2023 r. do uzupełnienia przedłożonej dokumentacji o informacje zawarte w wezwaniu RDOŚ.
Natomiast w wezwaniu z dnia 06.06.2023 r. organ wezwał pełnomocnika Pana Wojciecha Pirożek do uzupełnienia braków we wniosku o dopuszczenie w charakterze strony do postępowania z dnia 30.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 30.05.2023 r.).
W piśmie z dnia 19.06.2023 r. Burmistrz Miasta i Gminy Chorzele poinformował Blacktoft Investments Sp. z o. o., reprezentowaną przez Pana Wojciecha Pirożek, iż została ona uznana za stronę postępowania w przedmiotowej sprawie.
W odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 02.06.2023 r. Inwestor przy piśmie z dnia 12.06.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 15.06.2023 r.) przedłożył uzupełnienie złożonej dokumentacji, które zostało przesłane przez Organ do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie przy piśmie znak: WROZ.6220.2.2023.MCH z dnia 19.06.2023 r. oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Przasnyszu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Dębem i Starosty Przasnyskiego przy piśmie znak: WROZ.6220.2.2023.MCH z dnia 19.06.2023 r.
Pan Wojciech Pirożek przy piśmie z dnia 21.06.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 21.06.2023 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 06.06.2023 r. załączył potwierdzenie dokonania opłaty za pełnomocnictwa. W związku z powyższym Burmistrz Miasta i Gminy Chorzele w piśmie znak: WROZ.6220.2.2023.MCH z dnia 22.06.2023 r. uznał Państwa Józefę i Henryka Tańskich, reprezentowanych przez Pana Wojciecha Pirożek za stronę postępowania w przedmiotowej sprawie.
Ponadto PPIS w Przasnyszu przy piśmie znak: PPIS-ZNS-7172/08/23 z dnia 26.06.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 30.06.2023 r.) podtrzymał wydaną opinię w przedmiotowej sprawie znak: PPIS-ZNS-712/10/23 z dnia 18.05.2023 r.
        Następnie RDOŚ w Warszawie w postanowieniu znak: WOOŚ-I.4220.695.2023.AST.2 z dnia 03.07.2023 (data wpływu do Urzędu – 03.07.2023 r.) stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko oraz wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków lub wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b lub c ustawy ooś, tj.:
  1.  przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań należy dokonać oględzin terenu pod kątem występowania gatunków chronionych i ich siedlisk oraz analizy planowanych prac w kontekście przepisów dotyczących w szczególności dziko występujących zwierząt objętych ochroną gatunkową;
  2.  w trakcie robót budowlanych należy zapewnić ochronę pni, koron i systemów korzeniowych drzew i krzewów przeznaczonych do adaptacji, zgodnie ze sztuką ogrodniczą;
  3.  zaplecze budowy (park maszynowy, bazy i miejsca składowania odpadów/materiałów) należy zorganizować na terenie utwardzonym (optymalnie na terenie przekształconym antropogenicznie). Zakazuje się składowania materiałów budowlanych pod koronami drzew przeznaczonych do adaptacji;
  4.  bezpośrednio przed rozpoczęciem robót oraz w trakcie prowadzenia prac budowlanych prowadzić kontrolę terenu na obecność zwierząt, gdy zaistnieje taka konieczność należy umożliwić im ucieczkę z terenu budowy, a w przypadku braku możliwości ucieczki, zwierzęta należy przenieść do odpowiednich siedlisk poza rejon objęty inwestycją;
  5.  podczas prowadzenia prac, w razie konieczności wykonania wykopów, należy zabezpieczyć je w sposób uniemożliwiający wpadanie do nich zwierząt;
  6.  po zakończeniu prac budowlanych teren uprzątnąć i zrekultywować, teren przeznaczony pod powierzchnię biologicznie czynną obsiać mieszanką traw właściwych siedliskowo na analizowanym terenie.
W dniu 11.07.2023 r. do Urzędu wpłynął wniosek Samorządu Mieszkańców Miasta Chorzele oraz Stowarzyszenia Nasze Bezpieczeństwo z dnia 10.07.2023 r. W związku z powyższym Organ w wezwaniu z dnia 18.07.2023 r. wezwał do usunięcia braków formalnych w ww. wniosku. Samorząd Mieszkańców Miasta Chorzele oraz Stowarzyszenie Nasze Bezpieczeństwo przy piśmie z dnia 21.07.2023 r. (data wpływu do Urzędu – 24.07.2023 r.) przedłożył uzupełnienie ww. wniosku.
Ponadto przy piśmie z dnia 11.07.2023 r. (data wpływu do Urzędu - 12.07.2023 r.) do Urzędu wpłynęły wnioski i uwagi Blacktoft Investments Sp. z o. o. do prowadzonego postępowania ws. wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
Następnie Organ poprzez obwieszczenie z dnia 26.07.2023 r. podał do publicznej wiadomości informację o nowym terminie załatwienia w/w sprawy, o którym także zawiadomił Inwestora.
W dniu 1.08.2023 r. do Urzędu wpłynął wniosek Inwestora o udostępnienie uwag i wniosków do prowadzonego postępowania. Następnie w piśmie z dnia 3.08.2023 r. znak WROZ.6220.2.2023.MCH organ wystosował zawiadomienie o wysokości opłaty za udostępnienie informacji o środowisku. Wnioskodawca w dniu 21.08.2023 r. uiścił opłatę za udostępnienie informacji o środowisku. W związku z powyższym organ przy piśmie z dnia 24.08.2023 r., znak WROZ.6220.2.2023.MCH przesłał kopie wnioskowanych dokumentów. 
Ponadto w dniu 11.08.2023 r. do Urzędu wpłynęły wnioski i uwagi Józefy i Henryka Tańskich reprezentowanych przez Wojciecha Pirożek do prowadzonego postępowania ws. wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
W dniu 14.08.2023 r. do Urzędu wpłynęło uzupełnienie do wniosku złożone przez Samorząd Mieszkańców Miasta Chorzele i Stowarzyszenie Nasze Bezpieczeństwo. 
 
       
Burmistrz Miasta i Gminy Chorzele w toku prowadzonej sprawy zważył, co następuje.
Planowane przedsięwzięcie dotyczy rozbudowy budowanej obecnie biogazowni o mocy 1 MW do mocy 1,5 MW na terenie działki o nr ew. 197/2, położonej w gminie Chorzele. Całkowita powierzchnia działki, na której ma zostać usytuowana elektrociepłownia, wynosi ok. 3,8763 ha. Łączna powierzchnia planowanych budynków i budowli elektrociepłowni na terenie inwestycji będzie wynosić do ok. 15 000 m². W ramach przedsięwzięcia w biogazowni ulegną zmianie ilości przetwarzanych surowców oraz ilości wytwarzanego biogazu i masy pofermentacyjnej. Zmianie ulega również katalog substratów stosowanych w budowanej biogazowni. Przedmiotowa biogazownia będzie biogazownia rolniczą. Teren przeznaczony pod ww. inwestycję zlokalizowany jest w odległości ok. 0,47 km od obszaru Natura 2000 Doliny Omulwi i Płodownicy PLB140005. Teren projektowanej inwestycji położony jest na terenie korytarza ekologicznego Dolina Omulwi Południowo – Zachodni oraz częściowo na terenie korytarza ekologicznego Kurpie Zach. Planowana inwestycja zlokalizowana będzie poza granicami obszarów podlegających ochronie na mocy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm.). Projektowane budynki i budowle elektrociepłowni zostaną usytuowane na gruntach klasy bonitacyjnej ŁIV, RV, RVI, w otoczeniu gruntów rolnych, leśnych, drogi. Dalsze sąsiedztwo stanowi zabudowa, grunty rolne i leśne. Planowana inwestycja jest przedsięwzięciem mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się w kierunku północno-zachodnim względem terenu inwestycji, w odległości ok. 180 m. Rodzaj zamierzonej inwestycji może rodzić konflikty społeczne, wobec czego przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko umożliwi również społeczeństwu wzięcie czynnego udziału w postepowaniu oraz umożliwi zapoznanie się z raportem o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Po przeanalizowaniu przez organ otrzymanego postanowienia RDOŚ, opinii sanitarnej PPIS, opinii Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Dębem oraz opinii Starosty Przanyskiego, a także załączonej do wniosku karty informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględniając uwarunkowania określone w  art. 63 ust. 1 ustawy ooś, kierując się charakterystyką przedsięwzięcia, skalą oraz jego usytuowaniem, stwierdzono, iż istnieje możliwość negatywnego wpływu przedsięwzięcia na środowisko.
W związku z powyższym  dla przedsięwzięcia pn.: Biogazownia rolnicza Chorzele, planowanego do realizacji na działce o nr ew. 197/2, gmina Chorzele zasadne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w zakresie określonym w sentencji postanowienia.
Raport oddziaływania inwestycji na środowisko należy przedłożyć zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 17 marca 2022 r. w sprawie formatu dokumentu zawierającego wyniki inwentaryzacji przyrodniczej oraz formatu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko – 5 egzemplarzy.
 
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Chorzele, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
 

Załączniki:
Nazwa plikuTyp plikuRozmiar
Postanowienie Plik txt 35.17 KB
Podmiot publikującyUrząd Miasta i Gminy Chorzele
WytworzyłAdmin Admin - Admin2023-08-25
Publikujący Łukasz Roman - Użytkownik BIP 2023-08-25 14:44
Modyfikacja Łukasz Roman - Użytkownik BIP 2023-08-28 12:34