Skład Rady Miejskiej w Chorzelach
kadencja 2014-2018
MILEWSKI Krzysztof |
Przewodniczący Rady Miejskiej |
JELIŃSKI Zenobiusz |
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej |
JASTRZĘBSKA Wanda |
Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej |
BORKOWSKI Witold |
Radny Rady Miejskiej w Chorzelach |
BURNOS Andrzej |
Radny Rady Miejskiej w Chorzelach |
CHMIELIŃSKI Mirosław Eugeniusz |
Radny Rady Miejskiej w Chorzelach |
KOWALSKA Dorota |
Radna Rady Miejskiej w Chorzelach |
BRZEZICKI Dariusz Bronisław |
Radny Rady Miejskiej w Chorzelach |
KOSIOREK Ryszard |
Radny Rady Miejskiej w Chorzelach |
FILIPOWICZ Barbara |
Radna Rady Miejskiej w Chorzelach |
STOLARCZYK Paulina SUCHODOLSKI Robert |
Radna Rady Miejskiej w Chorzelach Radny Rady Miejskiej w Chorzelach |
NISKI Robert |
Radny Rady Miejskiej w Chorzelach |
SKORUPSKI Piotr |
Radny Rady Miejskiej w Chorzelach |
SIERUTA Mirosław Dariusz |
Radny Rady Miejskiej w Chorzelach |
Organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie jest Rada Miejska zwana dalej Radą.
Ustawowo Radzie Miasta przynależy władza stanowiąca i kontrolna. W ściśle wyznaczonych granicach prawa, w trakcie kolejnych posiedzeń sesji Rada decyduje o najważniejszych sprawach dla życia i sprawnego funkcjonowania miasta.
Kadencja Rady Miejskiej trwa 4 lata licząc od dnia wyboru. W skład Rady Miejskiej wchodzi piętnastu radnych. Do właściwości Rady Miejskiej należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
Do wyłącznej właściwości Rady Miejskiej należy :
-
uchwalanie Statutu Gminy,
-
ustalanie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
-
powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz Sekretarza Gminy na wniosek Burmistrza,
-
uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
-
uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
-
uchwalanie programów gospodarczych,
-
ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
-
podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
-
podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących :
a)określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczegółowe nie stanowią inaczej ; do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Miejskiej,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę Miejską,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym. -
określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
-
podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań o których mowa w § 3 ust. 2 i 3 Statutu,
-
podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,
-
podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
-
podejmowanie uchwał w sprawach : herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
-
nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy,
-
podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
-
stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Miejskiej,
R ada Miejska obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. W szczególnie uzasadnionych przypadkach (zdarzenia losowe) sesję Rady może zwołać jeden z wiceprzewodniczących Rady Miejskiej. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie:
„Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej Gminy i jej mieszkańców”.
Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo „ślubuję” . Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania : „Tak mi dopomóż Bóg”.