Karta Informacyjna
Wydanie dowodu osobistego
Urząd Miasta i Gminy w Chorzelach
ul.Stanisława Komosińskiego 1
06-330 Chorzele
KOMÓRKA ORGANIZACYJNA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ
Referat ds. Organizacyjnych i Obywatelskich – pokój nr 23
PODSTAWA PRAWNA (wymagania prawne)
3. ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U z 2010 r. Nr 167, poz. 1131 ze zm.),
4. rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydania dowodów osobistych ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U z 2015 r. poz. 212).
WYMAGANE DOKUMENTY
1. Wniosek w formie pisemnej w siedzibie dowolnego organu gminy.
2. Złożenie wniosku w formie elektronicznej odbywa się w drodze skierowania przez wnioskodawcę do organu wybranej gminy wypełnionego elektronicznego formularza uwierzytelnionego podpisem elektrycznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu albo podpisem osobistym weryfikowanym za pomocą podpisu osobistego albo podpisem potwierdzonym profilem Zaufanym e PUAP.
3. Dowód osobisty lub ważny paszport a w przypadku osób. które nabyły obywatelstwo polskie dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość.
4. W przypadku niezgodności danych zawartych we wniosku z danymi zawartymi w RDO lub rejestrze PESEL organ gminy może żądać odpisu skróconego aktu urodzenia lub małżeństwa, orzeczenia sądu, oraz dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie.
OPŁATY
Nie dotyczy.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
W ciągu 30 dni od daty złożenia kompletnych dokumentów.
DODATKOWE INFORMACJE:
1. Wniosek składa osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego z wyjątkiem:
- osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni,
w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny (obecność dziecka powyżej 5 roku życia obowiązkowa),
- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców, lub niepozostającej pod opieką rodzicielską,
w imieniu której wniosek składa opiekun prawny,
- osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, w imieniu której wniosek składa kurator.
2. W przypadku niemożności złożenia wniosku w siedzibie organu gminy spowodowanej chorobą lub niepełnosprawnością wnioskodawca powiadamia organ w celu przyjęcia wniosku w miejscu pobytu tej osoby po uprzednim umówieniu się na konkretny termin. Odbioru dowodu złożonego w tym trybie może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania jego odbioru.
3. Wydanie dowodu osobistego następuje w przypadku:
- upływu terminu ważności,
- zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym,
- zmiany wizerunku twarzy w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikacje posiadacza dowodu osobistego
- utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
4. Dowód osobisty wydany osobie małoletniej do 5 roku życia jest ważny 5 lat.
Dowód osobisty wydany osobom powyżej 5 roku życia, oraz pełnoletnim jest ważny 10 lat.
5. Tryb zgłaszanie utraty dowodu osobistego:
Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód został utracony lub uszkodzony, zgłasza niezwłocznie, osobiście ten fakt organowi dowolnej gminy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej – placówce konsularnej Rzeczpospolitej Polskiej.
Zaświadczenie jest wydawane nieodpłatnie. Ważne jest do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż 2 miesiące.
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW
Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich
TRYB ODWOŁAWCZY
W przypadku odmowy wydania dowodu osobistego lub unieważnienia dowodu osobistego przysługuje odwołanie od decyzji do Wojewody Mazowieckiego za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Chorzele w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia