Urząd Miasta i Gminy
w Chorzelach
Kw 0910/17/2005
Informacja
z działalności kontrolnej
stanowiska pracy do spraw kontroli wewnętrznej
w roku 2005
-
Organizacja działalności kontrolnej:
a) Obowiązujące przepisy wewnętrzne w roku 2005 w sprawach dotyczących kontroli to:
- Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy w Chorzelach;
- Regulamin kontroli wewnętrznej jednostek organizacyjnych gminy stanowiący załącznik nr 3 do zarządzenia wewnętrznego Nr 4/2003 Burmistrza Miasta i Gminy Chorzele z dnia 31 grudnia 2003r. w sprawie zatwierdzenia planu kontroli wewnętrznej w jednostkach organizacyjnych gminy na rok 2004;
- Zarządzenie wewnętrzne nr 38/2004 Burmistrza Miasta i Gminy Chorzele z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie zatwierdzenia planu kontroli wewnętrznej w jednostkach organizacyjnych gminy na rok 2005;
- Zarządzenie wewnętrzne nr 7/2005 Burmistrza Miasta i Gminy Chorzele z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zatwierdzenia regulaminu kontroli komórek organizacyjnych w Urzędzie Miasta i Gminy w Chorzelach.
Stosownie do postanowień regulaminu w/w przepisów wewnętrznych, zadania kontrolne w roku 2005 wykonywane były przez pracownika do spraw kontroli wewnętrznej podporządkowanego służbowo Burmistrzowi Miasta i Gminy na podstawie imiennego upoważnienia za wyjątkiem przeprowadzenia kontroli oceny stanu przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz kontroli ochrony danych osobowych w Urzędzie, których realizacją osobiście zajął się kierownik urzędu.
Nadzór nad skutecznością działań kontroli wewnętrznej sprawuje Burmistrz.
b) Zadania kontrolne realizowane były w oparciu o harmonogram kontroli wewnętrznej na 2005 rok.
c) Czynności kontrolne poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych poprzedzane były sporządzeniem odpowiedniego programu kontroli oraz wyszukaniem i zapoznaniem się ze stanem prawnym dotyczącym kontrolowanych zagadnień.
d) Wyniki ustaleń kontrolnych systematycznie przedstawiano w protokołach kontroli oraz w załącznikach.
-
Statystyka ogólna.
Statystykę ogólną obrazuje załącznik nr 1.
Ogółem przeprowadzono 15 kontroli, w tym:
- kompleksowych - 3,
- doraźnych – 2
- problemowych - 10
-
Problematyka kontroli.
a) kontrole kompleksowe
Kompleksowy charakter miały kontrole przeprowadzone w 1 gminnej jednostce organizacyjnej oraz na 2 stanowiskach pracy w urzędzie.
W ramach kontroli kompleksowych zrealizowano m.in. następujące tematy kontrolne:
- Przepisy i instrukcje wewnętrzne (np. procedury kontroli wydatków oraz przeprowadzania wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków; dokumentację przyjętych zasad rachunkowości, regulamin wynagradzania pracowników),
- Prowadzenie ksiąg rachunkowych,
- Sprawozdawczość,
- Delegacje służbowe oraz ryczałty,
- Gospodarkę wodą,
- Gospodarkę ściekami,
- Gospodarkę paliwem,
- Opłatę targową,
- Akta osobowe i ich zgodność ze stanem faktycznym oraz z obowiązującymi przepisami,
- Prowadzenie pozostałej dokumentacji pracowniczej,
- Prawidłowość naliczenia stażu pracowniczego,
- Zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w zakresie bhp oraz orzeczenia lekarskie,
- Zakresy czynności pracowników,
- Gospodarka funduszem socjalnym,
- Gospodarowanie mieniem gminnym (zbywanie, wydzierżawianie, najem, użytkowanie wieczyste, podział nieruchomości)
Podczas kontroli zwracano uwagę na przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa, a zwłaszcza:
- ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego,
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
- ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
- ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych,
- ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
- ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,
- ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy,
- ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych,
- rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej.
a także innych ustaw i aktów wykonawczych do tych ustaw.
b) kontrole doraźne
W trybie doraźnym przeprowadzono 2 kontrole. Skontrolowano w ten sposób przestrzeganie przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych.
c) kontrole problemowe
W tym trybie skontrolowano ok. 5 % wydatków podległych jednostek wskazanych w załączniku nr 1 oraz realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych a także dodatki mieszkaniowe.
Kontrolą problemową objęto również sposób wykorzystania kwoty 9000,00 zł przekazanej przez Ministerstwo Kultury na realizację zadania: zakup nowości wydawniczych dla bibliotek publicznych w ramach programu Operacyjnego „Promocja Czytelnictwa”.
-
Nieprawidłowości.
Przeprowadzone kontrole ujawniły w działalności kontrolowanych jednostek występowanie wielu uchybień, błędów lub nieprawidłowości.
Nieprawidłowości szczegółowo opisano w protokołach kontroli. Najważniejsze z nich polegały m.in. na:
-
Wykazaniu w sprawozdaniu budżetowym RB 27 S danych nie mających potwierdzenia w ewidencji księgowej.
-
Zaniedbaniu nadzoru nad działalnością jednostki, wskutek czego narażono gminę straty finansowe.
-
Naruszeniu zasad dotyczących prowadzenia rachunkowości oraz sprawozdawczości.
-
Naruszeniu zasad dotyczących spraw pracowniczych.
-
Naruszeniu zasad prowadzenia gospodarki wodnej i ściekowej.
-
Naruszeniu zasad prowadzenia gospodarki materiałami.
-
Naruszeniu zasad wynagradzania.
-
Naruszeniu zasad prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz pozostałych środków trwałych.
-
Pozostałe stwierdzone nieprawidłowości to m.in. nieaktualizowanie funkcjonujących w jednostkach statutów, regulaminów i instrukcji oraz zakresów czynności; brak stosownych opisów na dokumentach.
-
Skutki kontroli.
W oparciu o wyniki kontroli:
1. sporządzono 1 zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych
2. ukarano kierownika jednostki organizacyjnej karą nagany.
Ponadto w oparciu o ustalenia kontroli wystosowano do kierowników kontrolowanych jednostek oraz pracowników komórek 11 dokumentów zawierających zalecenia pokontrolne z wnioskiem o likwidację stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości. Sposób realizacji zaleceń pokontrolnych będzie tematem kontroli sprawdzających w przyszłości.
-
Informacje końcowe.
Podsumowując należy stwierdzić, iż rok 2005 był dla działalności kontrolnej kolejnym rokiem, w którym starano się wyeliminować wszelkie nieprawidłowości w działalności jednostek organizacyjnych gminy czy komórek urzędu poprzez wskazywanie sposobów naprawy błędów a także poprzez wskazywanie sposobów poprawy jakości wykonywanych zadań.
Dołożono również wszelkich starań, aby na bieżąco przedstawiać kierownictwu gminy obiektywny obraz kontrolowanych zagadnień umożliwiając mu tym samym uzyskanie odpowiedzi na pytania: czy zaplanowane zadania wykonywane są w sposób prawidłowy, czy jednostki prawidłowo gromadzą środki publiczne i właściwie je wydatkują, czy podległe jednostki i komórki organizacyjne przestrzegają obowiązujące przepisy prawa, czy składane informacje w postaci sprawozdań są poparte prawidłową i rzetelną ewidencją zdarzeń gospodarczych, czy aktywa jednostek są wykorzystywane właściwie i zgodnie z przeznaczeniem.
Sporządzono dnia 12.12.2005 r.
podinspektor ds kontroli wewnętrznej
mgr Agnieszka Sieruta |
Załącznik nr 1
Wykaz kontroli przeprowadzonych w 2005 roku
Nr
kontroli |
Nazwa kontrolowanej jednostki |
Temat kontroli |
Data rozp. kontroli |
Data zak. kontroli |
Zalecenia pokontr. przek. dnia |
Kw.
0914-01
/05 |
Ośrodek Pomocy Społecznej w Chorzelach |
Kontrola realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych w okresie 01.05.2004 r. do 31.12.2004 r. |
10.01.
2005 r. |
14.01.
2005 r. |
17.01.
2005 r. |
Kw.
0914-02
/05 |
Przedszkole Samorządowe w Chorzelach |
1. Przestrzeganie obowiązujących przepisów w zakresie gospodarowania majątkiem. 2. Przestrzeganie obowiązujących przepisów w zakresie przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji. 3. Wykonanie zaleceń pokontrolnych. |
24.01.
2005 r. |
28.01.
2005 r. |
Nie
wydano |
Kw.
0914-03
/05 |
Zespół Szkół w Krzynowłodze Wielkiej. |
Kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych oraz min. 5% wydatków jednostki w 2004 roku zgodnie z art. 127 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. |
07.02.
2005 r. |
11.02.
2005 r. |
15.02.
2005 r. |
Kw.
0914-04
/05 |
Zespół Szkół w Duczyminie. |
Kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych oraz min. 5% wydatków jednostki w 2004 roku zgodnie z art. 127 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. |
28.02.
2005 r. |
04.03.
2005 r. |
15.03.
2005 r. |
Kw.
0914-05
/05 |
Szkoła Podstawowa w Chorzelach. |
Kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych oraz min. 5% wydatków jednostki w 2004 roku zgodnie z art. 127 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. |
14.03.
2005 r. |
18.03.
2005 r. |
30.03.
2005 r. |
Kw.
0914-06
/05 |
Publiczna Sześcioletnia Szkoła Podstawowa w Pościeniu Wsi Filia w Raszujce. |
Kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych oraz min. 5% wydatków jednostki w 2004 roku zgodni z art. 127 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. |
06.04.
2005 r. |
14.04.
2005 r. |
19.04.
2005 r. |
Kw.
0914-07
/05 |
Publiczna Szkoła Podstawowa w Krukowie. |
Kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych oraz min. 5% wydatków jednostki w 2004 roku zgodnie z art. 127 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. |
25.04.
2005 r. |
29.05.
2005 r. |
29.04.
2005 r. |
Kw.
0914-08
/05 |
Ośrodek Pomocy Społecznej w Chorzelach |
Kontrola dodatków mieszkaniowych okres: 01.01.2004 r. do 31.12.2004 r. 01.01.2005 r. do 30.04.2005 r. |
09.05.
2005 r. |
17.05.
2005 r. |
23.05.
2005 r. |
Kw.
0914-09
/05 |
Ośrodek Upowszechniania Kultury w Chorzelach. |
Wybrane zagadnienia gospodarki finansowej instytucji kultury w latach 2004 – 2005. |
01.06.
2005 r. |
10.06.
2005 r. |
27.06.
2005 r. |
Kw.
0913/01
/05 |
Stanowisko Pracy do spraw gospodarki gruntami |
1. Kontrola prawidłowości realizacji zadań określonych w zakresie czynności. 2. Kontrola prawidłowości przestrzegania kodeksu postępowania administracyjnego. 3. Kontrola prawidłowości przestrzegania przepisów dotyczących zakresu działania komórki organizacyjnej. 4. Kontrola prawidłowości przestrzegania zasad wynikających z instrukcji kancelaryjnej. |
11.07.
2005 r. |
27.07.
2005 r. |
28.07.
2005 r. |
Kw.
0914/10
/05 |
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej |
1. Kontrola finansowa oraz formalno – prawna zakładu zgodnie z ustalonym programem kontroli. 2. W ramach kontroli planowej dokonano sprawdzenia prawidłowości pobranych w dniu 29.09.2005 r. opłat targowych od osób handlujących na targowisku miejskim w Chorzelach. |
13.09.
2005 r. |
05.10.
2005 r. |
17.10.
2005 r. |
Kw.
0913/03
/05 |
Stanowisko pracy do spraw ochrony informacji niejawnych |
Sprawdzenie i ocena stanu przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych. |
21.10.
2005 r. |
13.12.
2005 r. |
Nie
wydano |
Kw.
0913/02
/05 |
Stanowisko pracy do spraw organizacyjnych i kadrowych |
1. Kompletność prowadzonych akt osobowych. 2. Prawidłowość prowadzenia dokumentacji w sprawach ze stosunkiem pracy. 3. Aktualność zakresów czynności i obowiązków. 4. Spójność nazewnictwa zajmowanego stanowiska. 5. Ważność badań lekarskich i szkoleń bhp. 6. Plan i wykorzystanie urlopów wypoczynkowych. 7. Gospodarka funduszem socjalnym. |
07.11.
2005 r. |
18.11.
2005 r. |
29.11.
2005 r. |
Kw.
0914/11
/05 |
Ośrodek Upowszechniania Kultury. Biblioteka Publiczna w Chorzelach. |
Kontrola sposobu wykorzystania kwoty 9000,00 przekazanej przez Ministerstwo Kultury na realizację zadania: zakup nowości wydawniczych dla bibliotek publicznych w ramach programu Operacyjnego ,,Promocja Czytelnictwa” |
24.11.
2005 r. |
24.11.
2005 r. |
Nie
wydano |
Kw.
0913/04
/05 |
Administrator bezpieczeństwa informacji |
Kontrola ochrony danych osobowych w Urzędzie |
07.12.
2005 r |
13.12.
2005 r. |
Nie
wydano |